Markkinointisuunnitelma kotiinkuljetuspalvelua tarjoavalle yritykselle
Alatalo, Tuuli (2012)
Alatalo, Tuuli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma Lappeenrannassa toimivalle yritykselle, joka kerää ja kuljettaa päivittäistavaratuotteita asiakkailleen kotiin kaksi kertaa viikossa. Kyseinen yritys on yhden hengen omistama toiminimi, jossa työskentelee omistajan lisäksi yksi työntekijä. Yritys ei ole markkinoinut aiemmin toimintaansa juuri mitenkään, joten pyrkimyksenä oli luoda markkinointisuunnitelma, jossa on erilaisia tapoja markkinoida yrityksen palvelua ja luoda tunnettuutta. Lähtökohtana suunnittelulle toimi kohdeyrityksen markkinointiympäristön analysointi. Yrityksen on tarkoitus ottaa markkinointisuunnitelma käyttöön vuonna 2013.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin teoriasta, ja tarkemmin ottaen markkinoinnista käsitteenä, markkinoinnin suunnittelusta, markkinointisuunnitelman teosta ja sen sisällöstä sekä palvelusta käsitteenä. Teoriaosuudesta haluttiin tehdä kattava yrityksen lähtökohdat huomioon ottaen. Työ sisältää yrityksen SWOT-analyysin ja toimintaympäristön analyysin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, eli lopputuotteena on konkreettinen markkinointisuunnitelma. Suunnitelman teossa olennaisen vaikuttavana tekijänä olivat yrityksen potentiaaliset asiakkaat, eli ikäihmiset. Suunniteltujen markkinointitoimenpiteiden osalta on mietitty olemassa olevia resursseja, jotta ne kaikki voidaan toteuttaa käytännössä. Suunnitelmassa olevat markkinointitoimenpiteet voidaan toteuttaa pienellä budjetilla ja vähän aikaa vievästi. Markkinoinnin tuottamien tuloksien seuraamista varten on suunniteltu asiakaspalautelomake.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin teoriasta, ja tarkemmin ottaen markkinoinnista käsitteenä, markkinoinnin suunnittelusta, markkinointisuunnitelman teosta ja sen sisällöstä sekä palvelusta käsitteenä. Teoriaosuudesta haluttiin tehdä kattava yrityksen lähtökohdat huomioon ottaen. Työ sisältää yrityksen SWOT-analyysin ja toimintaympäristön analyysin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, eli lopputuotteena on konkreettinen markkinointisuunnitelma. Suunnitelman teossa olennaisen vaikuttavana tekijänä olivat yrityksen potentiaaliset asiakkaat, eli ikäihmiset. Suunniteltujen markkinointitoimenpiteiden osalta on mietitty olemassa olevia resursseja, jotta ne kaikki voidaan toteuttaa käytännössä. Suunnitelmassa olevat markkinointitoimenpiteet voidaan toteuttaa pienellä budjetilla ja vähän aikaa vievästi. Markkinoinnin tuottamien tuloksien seuraamista varten on suunniteltu asiakaspalautelomake.