Asiakaslähtöinen tuotekehitys : Case: Pohjanmaan Leipomo Oy
Kukkonen, Titta (2012)
Kukkonen, Titta
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, että millaisia käsityksiä kuluttajilla on Pohjanmaan Leipomon tuotteista sekä mitä Pohjanmaan Leipomon tuotteiden ominaisuuksista kuluttajat pitävät hyvinä ja onnistuneina. Tämän opinnäytetyö on tehty toimeksiantajayrityksen tuotekehitystoiminnan tueksi.
Asiakaskysely suoritettiin opinnäytetyön empiirisenä osana kesällä 2012. Kysely suunnattiin kuluttajille, jotka asioivat kaupoissa, joissa myydään Pohjanmaan Leipomon tuotteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista asiakaskyselyä. Kysely toteutettiin Pohjanmaan Leipomon tuote-esittelypäivien yhteydessä ja vastauksia saatiin 80 kappaletta. Tulosten luotettavuutta heikentänee jonkin verran saatujen vastausten vähäinen määrä. Tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakaslähtöistä tuotekehitystä sekä asiakastyytyväisyyttä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat pitävät Pohjanmaan Leipomon tuotteita tuoreina ja maukkaina. Asiakkaat arvostivat Pohjanmaan Leipomon tuotteiden ja pakkausten ulkonäköä. Vastaajien käsityksen mukaan Pohjanmaan Leipomo on valikoimansa puolesta ”rieskaleipomo”, jonka rieskavalikoima on monipuolinen ja kattava. Kehittämistarpeita ilmeni erityisesti pakkauskoossa ja kahvileipävalikoimassa.
Asiakaskysely suoritettiin opinnäytetyön empiirisenä osana kesällä 2012. Kysely suunnattiin kuluttajille, jotka asioivat kaupoissa, joissa myydään Pohjanmaan Leipomon tuotteita. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista asiakaskyselyä. Kysely toteutettiin Pohjanmaan Leipomon tuote-esittelypäivien yhteydessä ja vastauksia saatiin 80 kappaletta. Tulosten luotettavuutta heikentänee jonkin verran saatujen vastausten vähäinen määrä. Tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin suuntaa antavia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinoinnin kilpailukeinoja, asiakaslähtöistä tuotekehitystä sekä asiakastyytyväisyyttä.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että asiakkaat pitävät Pohjanmaan Leipomon tuotteita tuoreina ja maukkaina. Asiakkaat arvostivat Pohjanmaan Leipomon tuotteiden ja pakkausten ulkonäköä. Vastaajien käsityksen mukaan Pohjanmaan Leipomo on valikoimansa puolesta ”rieskaleipomo”, jonka rieskavalikoima on monipuolinen ja kattava. Kehittämistarpeita ilmeni erityisesti pakkauskoossa ja kahvileipävalikoimassa.