FRANCHISING-YRITTÄJYYDEN ERITYISPIIRTEET R-KIOSKI-YRITTÄJIEN NÄKÖKULMASTA
Suosalo, Kaisa (2012)
Suosalo, Kaisa
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada selville franchising-yrittäjyyden erityispiir-teitä yrittäjän näkökulmasta. Tarkoitukseni on selvittää, miten franchising-yrittäjyys poik-keaa yksityisyrittäjyydestä, miten yrittäjä voi käyttää työssään apunaan 7P-mallin markki-noinnin kilpailukeinoja. Ja mitkä ovat franchising-yrittäjyyden huonot ja hyvät puolet.
Teoriaosuudessa perehdyn franchising-toiminnan käsitteisiin, R-kioskifranchising-yrittäjyyteen ja 7P-mallin markkinoinnin kilpailukeinoihin. Lähteinä käytän kirjallisuutta, Suomen Franchising-yhdistyksen artikkeleita, ja R-kioski yrittäjän antamia tietoja.
Empiirisosuuden tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka toteutin teemahaas-tatteluna postitse. Lähetin tutkimuksen kymmenelle R-kioskifranchising-yrittäjälle, joista vastaus saatiin viideltä. Kysymykset vaihtelivat avoimista kysymyksistä vaihtoehtoisiin kysymyksiin. Käytin kysymyksien teossa teemoina 7P-mallin markkinoinnin kilpailukei-noja.
Tulokset olivat erittäin samankaltaisia. Vastaukset antoivat selkeän kuvan siitä, mitä mieltä R-kioskifranchising-yrittäjät ovat franchising-yrittäjyydestä. 7P-mallin markkinointi kilpai-lukeinojen käyttämisestä sai tutkimuksella tietää R-kioskien omia erityispiirteitä työtehtä-vistä, työtavoista ja markkinoinnista.
Teoriaosuudessa perehdyn franchising-toiminnan käsitteisiin, R-kioskifranchising-yrittäjyyteen ja 7P-mallin markkinoinnin kilpailukeinoihin. Lähteinä käytän kirjallisuutta, Suomen Franchising-yhdistyksen artikkeleita, ja R-kioski yrittäjän antamia tietoja.
Empiirisosuuden tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka toteutin teemahaas-tatteluna postitse. Lähetin tutkimuksen kymmenelle R-kioskifranchising-yrittäjälle, joista vastaus saatiin viideltä. Kysymykset vaihtelivat avoimista kysymyksistä vaihtoehtoisiin kysymyksiin. Käytin kysymyksien teossa teemoina 7P-mallin markkinoinnin kilpailukei-noja.
Tulokset olivat erittäin samankaltaisia. Vastaukset antoivat selkeän kuvan siitä, mitä mieltä R-kioskifranchising-yrittäjät ovat franchising-yrittäjyydestä. 7P-mallin markkinointi kilpai-lukeinojen käyttämisestä sai tutkimuksella tietää R-kioskien omia erityispiirteitä työtehtä-vistä, työtavoista ja markkinoinnista.