Loppukuluttajan ostokäyttäytyminen rengasalalla
Keltanen, Jari (2012)
Keltanen, Jari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015669
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalouden koulutusohjelma
KELTANEN, JARI Loppukuluttajan ostokäyttäytyminen rengasalalla
Opinnäytetyö 40sivua + 8liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Sinikka Pekkalin
Toimeksiantaja Bridgestone Finland Oy
Joulukuu 2012
Avainsanat ostokäyttäytyminen, loppukuluttaja, Bridgestone, kyselytutkimus
Tämän tutkimuksen aiheena oli selvittää Bridgestone Finland Oy:lle loppukuluttajan ostokäyttäytymistä rengasalalla. Tavoitteena oli luoda Bridgestone Finland Oy:lle ja heidän hallinnoimalleen First Stop jälleenmyyntiketjulle lisää uusia markkinointiviestintäkeinoja. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole aikaisemmin alalla toteutettu näin laajassa mittasuhteessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin sähköisesti 4000 Iltalehden asiakkaalle, jotka olivat ilmoittaneet kiinnostuksen aiheekseen autot. Vastauksia saatiin 1088 kappaletta. Aineisto analysoitiin SPSS -tilastointiohjelmalla. Opinnäytetyn teoriaosiossa käsiteltiin ostokäyttäytymistä ja kerrottiin Bridgestone-konsernista sekä heidän hallinnoimastaan First Stop -jälleenmyyntiketjusta.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selvyys markkinoinnin painotusalueisiin suunniteltaessa tulevan vuoden markkinointia. Tämän lisäksi saatiin käsitys Bridgestonen positiosta alalla suhteessa kilpailijoihin.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Liiketalouden koulutusohjelma
KELTANEN, JARI Loppukuluttajan ostokäyttäytyminen rengasalalla
Opinnäytetyö 40sivua + 8liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Sinikka Pekkalin
Toimeksiantaja Bridgestone Finland Oy
Joulukuu 2012
Avainsanat ostokäyttäytyminen, loppukuluttaja, Bridgestone, kyselytutkimus
Tämän tutkimuksen aiheena oli selvittää Bridgestone Finland Oy:lle loppukuluttajan ostokäyttäytymistä rengasalalla. Tavoitteena oli luoda Bridgestone Finland Oy:lle ja heidän hallinnoimalleen First Stop jälleenmyyntiketjulle lisää uusia markkinointiviestintäkeinoja. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole aikaisemmin alalla toteutettu näin laajassa mittasuhteessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka lähetettiin sähköisesti 4000 Iltalehden asiakkaalle, jotka olivat ilmoittaneet kiinnostuksen aiheekseen autot. Vastauksia saatiin 1088 kappaletta. Aineisto analysoitiin SPSS -tilastointiohjelmalla. Opinnäytetyn teoriaosiossa käsiteltiin ostokäyttäytymistä ja kerrottiin Bridgestone-konsernista sekä heidän hallinnoimastaan First Stop -jälleenmyyntiketjusta.
Tutkimustulosten perusteella saatiin selvyys markkinoinnin painotusalueisiin suunniteltaessa tulevan vuoden markkinointia. Tämän lisäksi saatiin käsitys Bridgestonen positiosta alalla suhteessa kilpailijoihin.