Langattoman teknologian odotukset ja kokemukset vammaispalvelussa Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluiden toimialueella
Nieminen, Tiina (2012)
Nieminen, Tiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015692
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa Wireless technologies in assisting autonomous living (WTAL)- hankkeeseen liittyvä esiselvitys. (WTAL) -hankkeen tavoitteena oli uudentyyppisen tekniikan hyödyntäminen vanhus – ja vammaisväestön itsenäisessä asumisessa ja turvallisuuden lisäämisessä. Tunnistamiseen ja älykkääseen teknologiaan liittyviä asenteita kuvaillaan survey –kyselyn ja haastatteluiden avulla. Kyselyssä 35 palveluesimiestä sai verkkokyselyn ajalla 1.5.2012- 18.5.2012. Haastattelut toteutettiin Satakunnan Sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluiden toimialueella 11.10.2012. Vastauksia saatiin 8 (N=8) palveluesimieheltä ja johtajalta. Vastausprosentti jäi alhaiseksi (23%). Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalveluiden kohderyhmään kuuluivat palvelukotien, asumis- ja palveluyksikköjen, toimintakeskusten, asiantuntijapalvelujen esimies- ja päätäntävalta- asemassa olevia johtohenkilöitä. Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastauksia odotuksiin ja kokemuksiin tutkimus-kysymyksillä, joita oli kolme (3). 1) miten odotukset ja kokemukset koetaan ominaisuuksissa liittyen RFID -teknologiaan, konenäköön ja mobiilipelisovelluksiin, 2) Millaisia eroja ilmenee langattomaan teknologiaan liittyvissä odotuksissa ja kokemuksissa ja 3) Mitä RFID, konenäön ja mobiilipelisovellusten tuotteita oli käytössä Satakunnassa sosiaalipalveluissa.
Tutkimustuloksissa nousi esiin asenteissa korkeita odotuksia laitteistojen toimivuudelle sekä nopean oppimisen odotuksia, mutta varsinaisia kokemuksia puuttui. Laitteiden tulee toimia ollakseen luotettavia ja niiden käyttö tulee voida nopeasti oppia, jo ensimmäisellä käyttökerralla. Toimivuuteen liittyvät myös korkeat helppokäyttöisyyden odotukset. Kameroiden suhteen näytti olevan selkeä käsitys siitä, että käyttö ei sovellu eettisyytensä vuoksi palvelutuotantoon. Myös mobiilipelien suhteen esiintyi vähäisesti epäilyä siitä, että eivät soveltuisi asiakaskunnalle sellaisenaan.
Kehittämistarpeiden tuloksena vastauksissa nousi esiin, että RFID –paikannuksen ja tunnistamisen teknologiaa tulisi voida ottaa käyttöön laajemmin ja tähän liittyvää tuote- esittelyä tarvitaan, jotta hankintaketjuja voidaan kehittää.
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastauksia odotuksiin ja kokemuksiin tutkimus-kysymyksillä, joita oli kolme (3). 1) miten odotukset ja kokemukset koetaan ominaisuuksissa liittyen RFID -teknologiaan, konenäköön ja mobiilipelisovelluksiin, 2) Millaisia eroja ilmenee langattomaan teknologiaan liittyvissä odotuksissa ja kokemuksissa ja 3) Mitä RFID, konenäön ja mobiilipelisovellusten tuotteita oli käytössä Satakunnassa sosiaalipalveluissa.
Tutkimustuloksissa nousi esiin asenteissa korkeita odotuksia laitteistojen toimivuudelle sekä nopean oppimisen odotuksia, mutta varsinaisia kokemuksia puuttui. Laitteiden tulee toimia ollakseen luotettavia ja niiden käyttö tulee voida nopeasti oppia, jo ensimmäisellä käyttökerralla. Toimivuuteen liittyvät myös korkeat helppokäyttöisyyden odotukset. Kameroiden suhteen näytti olevan selkeä käsitys siitä, että käyttö ei sovellu eettisyytensä vuoksi palvelutuotantoon. Myös mobiilipelien suhteen esiintyi vähäisesti epäilyä siitä, että eivät soveltuisi asiakaskunnalle sellaisenaan.
Kehittämistarpeiden tuloksena vastauksissa nousi esiin, että RFID –paikannuksen ja tunnistamisen teknologiaa tulisi voida ottaa käyttöön laajemmin ja tähän liittyvää tuote- esittelyä tarvitaan, jotta hankintaketjuja voidaan kehittää.