Taikamaan lapsia auttamassa : toimintaa lasten sosiaalisen kompetenssin ja osallisuuden tukemiseksi
Blomqvist, Saara; Laine, Aino (2012)
Blomqvist, Saara
Laine, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015716
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee sosiaalisen kompetenssin ja osallisuuden tukemisen merkitystä kiusaamisen ehkäisyssä varhaiskasvatuksessa. Työmme tukee lohjalaisen päiväkodin kiusaamisen ehkäisyn suunnitelmaa. Opinnäytetyömme on toiminnallinen, jonka tarkoituksena oli käsitellä lasten kanssa sosiaalisia suhteita ja etsiä ratkaisuja niissä ilmeneviin konfliktitilanteisiin. Halusimme saada tietoa ovatko esikouluikäiset lapset kykeneviä itse pohtimaan näitä asioita, ja voiko lapsia saada innostumaan ja kiinnostumaan tällaisesta pohdinnasta.
Tutkimusten mukaan koulukiusaamisen juuret löytyvät päiväkoti- ikäisten lasten parista, joten varhaiskasvatuksen rooli kiusaamisen ehkäisyssä on merkittävä. Sosiaalisten- ja tunnetaitojen, sekä lasten osallisuuden tukeminen nähdään tärkeinä kiusaamisen ehkäisyssä. Kiusaaminen tapahtuu lapsen vertaissuhteissa, joten huomiota tulisi kiinnittää myös lasten välisiin vuorovaikutussuhteisiin ja yhteisöllisyyden tukemiseen.
Teimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden lohjalaisen päiväkodin esikouluryhmään. Suunnittelimme ja toteutimme viiden toimintakerran kokonaisuuden, joille kaikille kerroille osallistuivat samat kahdeksan lasta. Toiminnalliset osuudet rakentuivat viidennen dimension toimintamallin ympärille, jossa lapset herätellään toimimaan mielikuvitushahmon ja leikin kautta. Toimintamme arviointi tukeutuu havainnointiin, jota teimme jatkuvasti toiminnan aikana ja videokuvan avulla jälkikäteen. Arviointiin kuuluu myös palaute, jota saimme lapsilta ja toimintaamme seuraamassa olleelta lastentarhanopettajalta.
Johtopäätöksemme on, että lapset ovat kiinnostuneita sosiaalisista ongelmista ja he innostuivat yhteiseen pohdintaan ratkaisujen löytämiseksi. Viidennen dimension toimintamalli osoittautui toimivaksi menetelmäksi valitsemiemme aiheiden käsittelyssä ja lasten osallisuuden tukemisessa. Sen avulla ongelmat voitiin etäännyttää koskemaan satuhahmoja, jolloin lapset vapautuivat keskustelemaan riippumatta mahdollisista omista kiusaamis- tai kiusatuksi tulemisen kokemuksista.
Tutkimusten mukaan koulukiusaamisen juuret löytyvät päiväkoti- ikäisten lasten parista, joten varhaiskasvatuksen rooli kiusaamisen ehkäisyssä on merkittävä. Sosiaalisten- ja tunnetaitojen, sekä lasten osallisuuden tukeminen nähdään tärkeinä kiusaamisen ehkäisyssä. Kiusaaminen tapahtuu lapsen vertaissuhteissa, joten huomiota tulisi kiinnittää myös lasten välisiin vuorovaikutussuhteisiin ja yhteisöllisyyden tukemiseen.
Teimme opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden lohjalaisen päiväkodin esikouluryhmään. Suunnittelimme ja toteutimme viiden toimintakerran kokonaisuuden, joille kaikille kerroille osallistuivat samat kahdeksan lasta. Toiminnalliset osuudet rakentuivat viidennen dimension toimintamallin ympärille, jossa lapset herätellään toimimaan mielikuvitushahmon ja leikin kautta. Toimintamme arviointi tukeutuu havainnointiin, jota teimme jatkuvasti toiminnan aikana ja videokuvan avulla jälkikäteen. Arviointiin kuuluu myös palaute, jota saimme lapsilta ja toimintaamme seuraamassa olleelta lastentarhanopettajalta.
Johtopäätöksemme on, että lapset ovat kiinnostuneita sosiaalisista ongelmista ja he innostuivat yhteiseen pohdintaan ratkaisujen löytämiseksi. Viidennen dimension toimintamalli osoittautui toimivaksi menetelmäksi valitsemiemme aiheiden käsittelyssä ja lasten osallisuuden tukemisessa. Sen avulla ongelmat voitiin etäännyttää koskemaan satuhahmoja, jolloin lapset vapautuivat keskustelemaan riippumatta mahdollisista omista kiusaamis- tai kiusatuksi tulemisen kokemuksista.