Work Engagement of Kindergarten Teachers
Nick, Riika (2012)
Nick, Riika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515376
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää työn imun tekijöitä lastentarhanopettajan työssä sekä näiden tekijöiden piirteitä. Työn imu on yksi osa työhyvinvointia.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tiedonhankintamenetelmänä opinnäytetyössäni käytin teemahaastattelua, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä. Haastattelin opinnäytetyötäni varten viittä lastentarhanopettajaa ja aineiston analysoin teemoittelemalla. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä käytin työn imua, jonka ulottuvuuksia ovat tarmokkuus, omistautuminen ja uppoutuminen. Näiden ulottuvuuksien lisäksi tutkin lastentarhanopettajien työn imun tekijöitä työn voimavarojen ja vaatimusten, sekä yksilöllisten voimavarojen näkökulmista.
Tämän tutkimuksen tulokset sisälsivät sellaista tietoa lastentarhanopettajien työn imun tekijöistä ja piirteistä, jotka pystyin jakamaan viiteen eri tasoon. Nämä työn imun tasot ovat työn ydin – eli tehtävätaso, työn organisointitaso, vuorovaikutus- ja johtamistaso, organisatorinen taso ja yksilötaso. Kaikki työn imun kolme ulottuvuutta erottuivat selkeästi tuloksista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastentarhanopettajien työn imun tekijät ja piirteet ovat moninaisia. Tutkimuksen tulokset saattavat olla avuksi lastentarhanopettajien kokemien työn imun tekijöiden vahvistamisessa sekä lastentarhanopettajien työn imuun negatiivisesti vaikuttavien tekijöiden tunnistamisessa. Tämän tutkimuksen tuloksista voivat hyötyä henkilöt, jotka ovat vastuussa varhaiskasvatusalan kehittämisestä.
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tiedonhankintamenetelmänä opinnäytetyössäni käytin teemahaastattelua, joka on laadullinen tutkimusmenetelmä. Haastattelin opinnäytetyötäni varten viittä lastentarhanopettajaa ja aineiston analysoin teemoittelemalla. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä käytin työn imua, jonka ulottuvuuksia ovat tarmokkuus, omistautuminen ja uppoutuminen. Näiden ulottuvuuksien lisäksi tutkin lastentarhanopettajien työn imun tekijöitä työn voimavarojen ja vaatimusten, sekä yksilöllisten voimavarojen näkökulmista.
Tämän tutkimuksen tulokset sisälsivät sellaista tietoa lastentarhanopettajien työn imun tekijöistä ja piirteistä, jotka pystyin jakamaan viiteen eri tasoon. Nämä työn imun tasot ovat työn ydin – eli tehtävätaso, työn organisointitaso, vuorovaikutus- ja johtamistaso, organisatorinen taso ja yksilötaso. Kaikki työn imun kolme ulottuvuutta erottuivat selkeästi tuloksista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastentarhanopettajien työn imun tekijät ja piirteet ovat moninaisia. Tutkimuksen tulokset saattavat olla avuksi lastentarhanopettajien kokemien työn imun tekijöiden vahvistamisessa sekä lastentarhanopettajien työn imuun negatiivisesti vaikuttavien tekijöiden tunnistamisessa. Tämän tutkimuksen tuloksista voivat hyötyä henkilöt, jotka ovat vastuussa varhaiskasvatusalan kehittämisestä.