Multicultural Education through Expressive Methods in Early Childhood Education
Lopintsova, Olga; Paloniemi, Kati; Wahlroos, Katja (2012)
Lopintsova, Olga
Paloniemi, Kati
Wahlroos, Katja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615411
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön taustalla olivat yhteiskunnan muuttuminen monikulttuurisemmaksi ja monikulttuurisuuden tuomat haasteet varhaiskasvatuksen kentälle. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena projektina, jonka tavoitteena oli tuottaa käytännön toteutus työelämän-kumppanille. Tarkoituksenamme oli tuoda monikulttuurisuuskasvatusteemaa ilmaisullisia menetelmiä käyttäen lähemmäksi päiväkodin arkea. Yhteistyökumppanina toimi Helsinki English Language Montessori Preschool.
Opinnäytetyön teoriaosiossa selvensimme varhais- ja monikulttuurisuuskasvatuksen käsit-teistöä. Päämetodina sovelsimme ilmaisullisia menetelmiä, joiden teoriaperusta toimi osana viitekehystämme. Lasten kanssa työskennellessä ilmaisulliset menetelmät ovat helppo tapa tuoda kyseiset teemat lähelle lasten kokemusmaailmaa.
Opinnäytetyön tuotos oli viikon mittainen projekti 5-vuotiaille lapsille. Tavoitteenamme oli avartaa lasten maailmankuvaa taiteen keinoin. Toivoimme lasten aktiivisen osallistumisen opetustuokioihin lisäävän heidän itseymmärrystään. Ryhmäytymistarve nousi esille yhteis-työkumppanimme aloitteesta ja siitä tarpeesta muotoutui yksi tavoitteistamme.
Monikulttuurisuuskasvatus on ajankohtainen aihe erityisesti kasvatuksen alalla, minkä joh-dosta on äärimmäisen tärkeää lisätä kasvattajien tietoisuutta ja taitoja monikulttuurisuus-asioista. Toiveenamme oli tuoda monikulttuurisuusteemaa enemmän esille sekä lapsille että varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Monikulttuurisuusteeman esittely lapsille tapahtui opetustuokioiden muodossa. Jätämme opinnäytetyöraporttimme yhteistyökumppanillem-me, jotta kasvattajat voivat halutessaan tutustua siihen.
Suunnittelemamme opetustuokiot olivat onnistuneita. Koska lasten maailmankuvan avar-taminen, itseymmärryksen lisääntyminen ja ryhmäytyminen olivat laajoja käsitteitä, niiden toteutumista oli melko mahdotonta määrittää. Koemme kuitenkin onnistuneemme luomaan positiivisen oppimisympäristön lapsille opetustuokioissamme. Puute monikulttuurisuuskas-vatuksen kirjallisuudesta ja ohjeiden puute päiväkodin arjen haasteisiin koskien monikult-tuurisuutta nousivat esille opinnäytetyöprosessin aikana. Toivomme opinnäytetyömme he-rättävän mielenkiintoa ja keskustelua tästä ajankohtaisesta teemasta tulevaisuudessakin.
Opinnäytetyön teoriaosiossa selvensimme varhais- ja monikulttuurisuuskasvatuksen käsit-teistöä. Päämetodina sovelsimme ilmaisullisia menetelmiä, joiden teoriaperusta toimi osana viitekehystämme. Lasten kanssa työskennellessä ilmaisulliset menetelmät ovat helppo tapa tuoda kyseiset teemat lähelle lasten kokemusmaailmaa.
Opinnäytetyön tuotos oli viikon mittainen projekti 5-vuotiaille lapsille. Tavoitteenamme oli avartaa lasten maailmankuvaa taiteen keinoin. Toivoimme lasten aktiivisen osallistumisen opetustuokioihin lisäävän heidän itseymmärrystään. Ryhmäytymistarve nousi esille yhteis-työkumppanimme aloitteesta ja siitä tarpeesta muotoutui yksi tavoitteistamme.
Monikulttuurisuuskasvatus on ajankohtainen aihe erityisesti kasvatuksen alalla, minkä joh-dosta on äärimmäisen tärkeää lisätä kasvattajien tietoisuutta ja taitoja monikulttuurisuus-asioista. Toiveenamme oli tuoda monikulttuurisuusteemaa enemmän esille sekä lapsille että varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Monikulttuurisuusteeman esittely lapsille tapahtui opetustuokioiden muodossa. Jätämme opinnäytetyöraporttimme yhteistyökumppanillem-me, jotta kasvattajat voivat halutessaan tutustua siihen.
Suunnittelemamme opetustuokiot olivat onnistuneita. Koska lasten maailmankuvan avar-taminen, itseymmärryksen lisääntyminen ja ryhmäytyminen olivat laajoja käsitteitä, niiden toteutumista oli melko mahdotonta määrittää. Koemme kuitenkin onnistuneemme luomaan positiivisen oppimisympäristön lapsille opetustuokioissamme. Puute monikulttuurisuuskas-vatuksen kirjallisuudesta ja ohjeiden puute päiväkodin arjen haasteisiin koskien monikult-tuurisuutta nousivat esille opinnäytetyöprosessin aikana. Toivomme opinnäytetyömme he-rättävän mielenkiintoa ja keskustelua tästä ajankohtaisesta teemasta tulevaisuudessakin.