Tyytyväisyyskysely uudesta toiminnanohjausjärjestelmästä
Termas, Tuukka (2012)
Termas, Tuukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015720
Tiivistelmä
Toiminnanohjausjärjestelmän vaihtaminen on organisaatiolle suuri muutos. Muutos vaikuttaa monella eri tavalla yrityksen sisällä. Henkilöstön tutut ja turvalliset toimintatavat uudistetaan, mikä saattaa herättää pelkoa ja epävarmuutta sekä nostattaa muutosvastarintaa. Organisaation johdolta vaaditaan hyvää muutosjohtamista sekä ihmisten tarpeiden tunnistamista, jotta prosessi saadaan vietyä kunnialla lävitse.
Tämän tutkimuksen aiheena oli tutkia Yritys X Oy:n henkilöstön tyytyväisyyttä yrityksen vaihtaessa uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Tyytyväisyyskysely tarjosi vastauksia siihen, miten hyvin Yritys X selvisi muutoksesta ja miten tyytyväisiä uuteen järjestelmään oltiin. Kysymykset oli jaettu kolmeen eri osioon sekä avoimeen kysymykseen, joka oli vapaaehtoinen.
Kysely toteutettiin kesällä 2011 uuden järjestelmän oltua käytössä reilut puoli vuotta. Kyselyyn vastasi 40 yrityksen työntekijää, valtaosa sähköisellä vastauslomakkeelle ja loput paperisella vastauslomakkeella. Koko henkilöstöllä oli mahdollisuus vastata kyselyyn, tästä huolimatta vastausprosentti jäi toivottua alhaisemmaksi. Vain joka kolmas työntekijä vastasi kyselyyn.
Tutkimuksessa kerrotaan, mitä ovat toiminnanohjausjärjestelmät ja millainen on niiden han-kintaprosessi sekä paneudutaan uuden järjestelmän hankinnan riskeihin ja tavoitteisiin. Teo-riaosuudessa käydään myös lävitse, miten henkilöstö reagoi suuren muutoksen edellä, siitä miten koemme muutoksen yksilönä sekä muutosjohtamisen tärkeydestä.
Tutkimuksen vastauksista kävi ilmi, että siirtyminen uuteen järjestelmään onnistui loistavasti. Työntekijät kokivat Yritys X:n onnistuneen muutosprosessissa hyvin. Erityisen tyytyväisiä oltiin perehdytykseen ja työnantajan tukeen. Lisäksi uuden järjestelmän omaisuudet keräsivät kiitosta vastaajien keskuudessa. Vanhaa Movex-järjestelmää pidettiin vakaana ja luotettavana, mutta uutta M3-järjestelmää pidettiin laajempana ja nykyaikaisempana.
Tämän tutkimuksen aiheena oli tutkia Yritys X Oy:n henkilöstön tyytyväisyyttä yrityksen vaihtaessa uuteen toiminnanohjausjärjestelmään. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Tyytyväisyyskysely tarjosi vastauksia siihen, miten hyvin Yritys X selvisi muutoksesta ja miten tyytyväisiä uuteen järjestelmään oltiin. Kysymykset oli jaettu kolmeen eri osioon sekä avoimeen kysymykseen, joka oli vapaaehtoinen.
Kysely toteutettiin kesällä 2011 uuden järjestelmän oltua käytössä reilut puoli vuotta. Kyselyyn vastasi 40 yrityksen työntekijää, valtaosa sähköisellä vastauslomakkeelle ja loput paperisella vastauslomakkeella. Koko henkilöstöllä oli mahdollisuus vastata kyselyyn, tästä huolimatta vastausprosentti jäi toivottua alhaisemmaksi. Vain joka kolmas työntekijä vastasi kyselyyn.
Tutkimuksessa kerrotaan, mitä ovat toiminnanohjausjärjestelmät ja millainen on niiden han-kintaprosessi sekä paneudutaan uuden järjestelmän hankinnan riskeihin ja tavoitteisiin. Teo-riaosuudessa käydään myös lävitse, miten henkilöstö reagoi suuren muutoksen edellä, siitä miten koemme muutoksen yksilönä sekä muutosjohtamisen tärkeydestä.
Tutkimuksen vastauksista kävi ilmi, että siirtyminen uuteen järjestelmään onnistui loistavasti. Työntekijät kokivat Yritys X:n onnistuneen muutosprosessissa hyvin. Erityisen tyytyväisiä oltiin perehdytykseen ja työnantajan tukeen. Lisäksi uuden järjestelmän omaisuudet keräsivät kiitosta vastaajien keskuudessa. Vanhaa Movex-järjestelmää pidettiin vakaana ja luotettavana, mutta uutta M3-järjestelmää pidettiin laajempana ja nykyaikaisempana.