Tutkimus motivaatiosta hiusalan opiskelijoiden yhteydessä
Karjunen, Päivi (2012)
Karjunen, Päivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111915638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitkä asiat motivoivat ja mitkä eivät motivoi parturi- kampaajiksi opiskelevia. Lisäksi selvitettiin miksi jotkut lopettavat opiskelunsa kesken. Työ tehtiin yhteistyönä Länsi- Uudenmaan ammattiopisto Luksian hiusalan kanssa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee ihmisen tarpeita ja motivaatioteorioiden historiaa. Teo-riaosuudessa käsitellään myös arvoja, kolmenlaisia oppimiskäsityksiä ja oppimisen vaikeuksia.
Teoriaosuus määrittelee motivaation, joka ei ole yksiselitteinen. Sisäinen motivaatio innostaa opiskelijaa oppimaan oman kiinnostuksen pohjalta ja se kantaa aina pidemmälle kuin ulkoinen motivaatio. Ulkoista motivaatiota on, kun opiskelija saa arvosanoja, opettajan hyväksyntä tai opettajan ja vanhempien moitteiden välttäminen.
Työn empiirinen osuus pohjautuu kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin Luksian hiusalan opiskelijoiden keskuudessa keväällä 2012. Kyselyssä etsittiin useasta näkökulmasta tietoa motivoitumisasteesta opiskelun eri vaiheissa.
Kyselytutkimuksessa saatiin selville, että motivoivinta oli asiakaspalvelu, minkä pitäisikin olla tärkein, sillä siihen opiskelussa pyritään. Harjoituspäätyöskentely (irtopää, johon harjoitellaan) ja hiusalan teoriaopetus koettiin motivoivaksi, muttei niin paljon kuin asiakaspalvelu. Ystävien saanti luokalta kuten myös opettajien kannustus ja kehuminen olivat tärkeitä asioita. Harjoituspäätyöskentelystä löytyi myös monia negatiivisia puolia, jotka veivät toisilta opiskelijoilta motivaatiota. Motivaatio vaihteli eri vuosikurssien välillä, johtuen monista syistä. Opintonsa keskeyttävien syitä olivat huono palkkaus, motivaatiopula, opiskelu tuotti liikaa töitä, terveydentila ja luokalta saatujen ystävien puute.
Teoreettinen viitekehys käsittelee ihmisen tarpeita ja motivaatioteorioiden historiaa. Teo-riaosuudessa käsitellään myös arvoja, kolmenlaisia oppimiskäsityksiä ja oppimisen vaikeuksia.
Teoriaosuus määrittelee motivaation, joka ei ole yksiselitteinen. Sisäinen motivaatio innostaa opiskelijaa oppimaan oman kiinnostuksen pohjalta ja se kantaa aina pidemmälle kuin ulkoinen motivaatio. Ulkoista motivaatiota on, kun opiskelija saa arvosanoja, opettajan hyväksyntä tai opettajan ja vanhempien moitteiden välttäminen.
Työn empiirinen osuus pohjautuu kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka toteutettiin Luksian hiusalan opiskelijoiden keskuudessa keväällä 2012. Kyselyssä etsittiin useasta näkökulmasta tietoa motivoitumisasteesta opiskelun eri vaiheissa.
Kyselytutkimuksessa saatiin selville, että motivoivinta oli asiakaspalvelu, minkä pitäisikin olla tärkein, sillä siihen opiskelussa pyritään. Harjoituspäätyöskentely (irtopää, johon harjoitellaan) ja hiusalan teoriaopetus koettiin motivoivaksi, muttei niin paljon kuin asiakaspalvelu. Ystävien saanti luokalta kuten myös opettajien kannustus ja kehuminen olivat tärkeitä asioita. Harjoituspäätyöskentelystä löytyi myös monia negatiivisia puolia, jotka veivät toisilta opiskelijoilta motivaatiota. Motivaatio vaihteli eri vuosikurssien välillä, johtuen monista syistä. Opintonsa keskeyttävien syitä olivat huono palkkaus, motivaatiopula, opiskelu tuotti liikaa töitä, terveydentila ja luokalta saatujen ystävien puute.