Radiologisiin tutkimuksiin liittyvä tieto potilaiden hyvän hoidon tukena : Potilasopas ja digitaalinen esitys Raahen röntgenosaston odotusaulaan
Jussila, Irma; Kippola, Sanna (2012)
Jussila, Irma
Kippola, Sanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115809
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyönämme potilaille suunnatun kirjallisen oppaan sekä digitaalisen esityksen Raahen radiologisen osaston odotusaulaan. Oppaassa esitellään röntgenosaston toiminta, tutkimukset, potilaan oikeudet sekä kerrotaan röntgensäteilystä ja sen käytöstä terveydenhuollossa.
Tuotekehitysprojektimme tulostavoitteena oli kirjallisen oppaan ja digitaalisen esityksen valmistaminen. Digitaalinen esitys sisältää samaa informaatiota kuin opas, mutta tiivistetymmässä muodossa. Oppaan ja digitaalisen esityksen tekemisessä tavoitteenamme oli selkeys, informatiivisuus ja asiakaslähtöisyys. Toiminnallisena tavoitteenamme oli antaa potilaille mahdollisuus tutustua radiologisiin tutkimuksiin liittyvään tietoon. Lisäinformaation kautta tavoitteenamme oli vähentää tutkimuksiin liittyviä pelkoja ja lisätä asiakkaiden viihtyvyyttä. Tavoitteenamme oli lisäksi tukea ja edistää henkilöstön sekä asiakkaiden vuorovaikutusta.
Käsittelimme aihetta laadun, hyvän asiakaspalvelun ja potilaan tiedonsaantioikeuden näkökulmista. Tiedonhankintaa varten perehdyimme lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista sekä Leino-Kilven tutkimukseen hoitotyön laadusta. Lisäksi tutustuimme lukuisiin asiakaspalvelua ja röntgentutkimuksia käsitteleviin teoksiin.
Suoritimme tuotteiden esitestauksen Raahen röntgenosaston potilailla ja henkilökunnalla. Palautteen perusteella sekä potilaat että henkilökunta pitivät tuotteita hyödyllisinä ja toisiaan tukevina. Lisäksi potilaiden mielestä tuotteet olivat selkeitä ja ymmärrettäviä.
Jatkotutkimushaasteena esitämme potilasoppaan siirtämisen Internetiin. Potilasoppaan Internet -versioon voisi tutustua jo kotoa käsin ennen tutkimukseen tuloa. Lisäksi oppaan ja digitaalisen esityksen voisi kääntää eri kielille. Digitaaliseen esitykseen voisi myös liittää myös muun tiedottamisen info-tv:n tapaan.
Tuotekehitysprojektimme tulostavoitteena oli kirjallisen oppaan ja digitaalisen esityksen valmistaminen. Digitaalinen esitys sisältää samaa informaatiota kuin opas, mutta tiivistetymmässä muodossa. Oppaan ja digitaalisen esityksen tekemisessä tavoitteenamme oli selkeys, informatiivisuus ja asiakaslähtöisyys. Toiminnallisena tavoitteenamme oli antaa potilaille mahdollisuus tutustua radiologisiin tutkimuksiin liittyvään tietoon. Lisäinformaation kautta tavoitteenamme oli vähentää tutkimuksiin liittyviä pelkoja ja lisätä asiakkaiden viihtyvyyttä. Tavoitteenamme oli lisäksi tukea ja edistää henkilöstön sekä asiakkaiden vuorovaikutusta.
Käsittelimme aihetta laadun, hyvän asiakaspalvelun ja potilaan tiedonsaantioikeuden näkökulmista. Tiedonhankintaa varten perehdyimme lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista sekä Leino-Kilven tutkimukseen hoitotyön laadusta. Lisäksi tutustuimme lukuisiin asiakaspalvelua ja röntgentutkimuksia käsitteleviin teoksiin.
Suoritimme tuotteiden esitestauksen Raahen röntgenosaston potilailla ja henkilökunnalla. Palautteen perusteella sekä potilaat että henkilökunta pitivät tuotteita hyödyllisinä ja toisiaan tukevina. Lisäksi potilaiden mielestä tuotteet olivat selkeitä ja ymmärrettäviä.
Jatkotutkimushaasteena esitämme potilasoppaan siirtämisen Internetiin. Potilasoppaan Internet -versioon voisi tutustua jo kotoa käsin ennen tutkimukseen tuloa. Lisäksi oppaan ja digitaalisen esityksen voisi kääntää eri kielille. Digitaaliseen esitykseen voisi myös liittää myös muun tiedottamisen info-tv:n tapaan.