ITIL-viitekehyksen toteutuminen L2-tason IT-tuessa
Anders, Kaikkonen (2021)
Anders, Kaikkonen
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104235578
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvattiin kuinka ITIL-viitekehys toteutuu käytännön L2-tason IT-tuen työssä. Työn tavoitteena oli kertoa lukijalle ITIL-viitekehyksen tärkeimmät teoreettiset sisällöt ja sertifioinnin rakenteet, sekä kuvata käytännön esimerkeillä, kuinka ITIL-viitekehystä sovelletaan päivittäisessä työskentelyssä. Opinnäytetyön tekijä työskentelee IT Operation Centerissä, jonka toimintoihin kuuluvat verkko- ja konesaliympäristöjen valvonta ja ylläpito. Työ tehtiin keskikokoisessa ICT-alan yrityksessä, joka on osa pohjoismaista
telekommunikaatiokonsernia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ITIL-viitekehyksen kokonaisuutta ja sen merkitystä IT-palvelunhallinnan toimenkuvassa. Käytännön osuudessa käsiteltiin yrityksen ja henkilökohtaisen kokemuksen kautta, kuinka ITIL-viitekehys näkyy ja toteutuu käytännön
työskentelyssä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voitiin havaita ITIL-viitekehyksen merkitys käytännön työskentelyssä ja kuinka kytkeytyneitä IT-palvelunhallinta ja ITIL-viitekehys ovat toisiinsa. Opinnäytetyön havaintoja voidaan hyödyntää paremman palveluntuotannon luomisessa
yritykselle, jossa työskentelen ja sillä voidaan myös tarjota päivityksiä nykyisille prosessikuvauksille ja vuokaavioille.
telekommunikaatiokonsernia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin ITIL-viitekehyksen kokonaisuutta ja sen merkitystä IT-palvelunhallinnan toimenkuvassa. Käytännön osuudessa käsiteltiin yrityksen ja henkilökohtaisen kokemuksen kautta, kuinka ITIL-viitekehys näkyy ja toteutuu käytännön
työskentelyssä.
Opinnäytetyön yhteenvetona voitiin havaita ITIL-viitekehyksen merkitys käytännön työskentelyssä ja kuinka kytkeytyneitä IT-palvelunhallinta ja ITIL-viitekehys ovat toisiinsa. Opinnäytetyön havaintoja voidaan hyödyntää paremman palveluntuotannon luomisessa
yritykselle, jossa työskentelen ja sillä voidaan myös tarjota päivityksiä nykyisille prosessikuvauksille ja vuokaavioille.