Itsemäärämisoikeus monikulttuurisessa lastenhoitotyössä
Mäki-Patola, Heidi; Muhonen, Helena (2012)
Mäki-Patola, Heidi
Muhonen, Helena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111215108
Tiivistelmä
Potilaan itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja monikulttuurisuuden huomioon otta-minen ovat tänä päivänä erittäin ajankohtaisia aiheita lastenhoitotyössä. Tämän päivän lastenhoitotyössä hoitajat kohtaavat yhä enemmän monikulttuurisia potilaita ja heidän perheitään. Potilaiden oikeuksiin kiinnitetään myös enemmän huomiota, jonka takia potilaiden itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen korostuu. Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kuvata potilaan itsemääräämisoikeuden toteutumista sekä monikulttuurisuuden huomioon ottamista lastenhoitotyössä kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyö on kirjallisuuskatsaus, ja se on toteutettu osana Lasten ja nuorten hoitotyön tulevaisuuden osaaminen -hanketta.
Tutkimus toteutettiin systemoidun kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällön analyysin avulla. Toteutus tapahtui etsimällä tietokannoista tieteellisiä artikkeleita, jotka liittyivät lapsipotilaan itsemääräämisoikeuteen ja monikulttuurisuuteen. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällön analyysia apuna käyttäen. Tutkimus kysymyksiä oli kaksi: Miten potilaan itsemääräämisoikeus toteutuu monikulttuurisessa hoitotyössä? Miten monikulttuurisuus otetaan huomioon lastenhoitotyössä?
Tutkimuksen tulokset jaettiin tutkimuskysymyksittäin kahteen osaan. Tulosten perusteella hoitotyöntekijän tulee muun muassa ottaa lapsi mukaan omaan hoitoaan kokevaan päätöksentekoon ja hoitaa lasta yksilöllisesti lapsen tarpeet, toiveet ja kehitystaso huomioiden. Hoitajilta vaaditaan tulosten perusteella myös monikulttuurista tietämystä, jotta potilaalle voidaan taata laadukas hoito hänen taustastaan ja siihen liittyvistä seikoista huolimatta.
Tulokset osoittavat, että lapset hyötyvät, kun he saavat olla mukana hoitoaan koskevassa päätöksenteossa. Monikulttuurisuuden huomioiminen hoitotyössä parantaa tutkimusten mukaan hoidon laatua. Aihe on ajankohtainen ja merkittävä, ja siksi sitä tulisi tutkia enemmän.
Tutkimus toteutettiin systemoidun kirjallisuuskatsauksen menetelmää soveltaen ja aineisto analysoitiin laadullisen sisällön analyysin avulla. Toteutus tapahtui etsimällä tietokannoista tieteellisiä artikkeleita, jotka liittyivät lapsipotilaan itsemääräämisoikeuteen ja monikulttuurisuuteen. Aineisto analysoitiin induktiivista sisällön analyysia apuna käyttäen. Tutkimus kysymyksiä oli kaksi: Miten potilaan itsemääräämisoikeus toteutuu monikulttuurisessa hoitotyössä? Miten monikulttuurisuus otetaan huomioon lastenhoitotyössä?
Tutkimuksen tulokset jaettiin tutkimuskysymyksittäin kahteen osaan. Tulosten perusteella hoitotyöntekijän tulee muun muassa ottaa lapsi mukaan omaan hoitoaan kokevaan päätöksentekoon ja hoitaa lasta yksilöllisesti lapsen tarpeet, toiveet ja kehitystaso huomioiden. Hoitajilta vaaditaan tulosten perusteella myös monikulttuurista tietämystä, jotta potilaalle voidaan taata laadukas hoito hänen taustastaan ja siihen liittyvistä seikoista huolimatta.
Tulokset osoittavat, että lapset hyötyvät, kun he saavat olla mukana hoitoaan koskevassa päätöksenteossa. Monikulttuurisuuden huomioiminen hoitotyössä parantaa tutkimusten mukaan hoidon laatua. Aihe on ajankohtainen ja merkittävä, ja siksi sitä tulisi tutkia enemmän.