Miten Tuusulanjärven Matkailu ry:n jäsenet palvelevat nyt ja tulevaisuudessa venäläisiä matkailijoita
Pyykkönen, Tiina (2012)
Pyykkönen, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112215983
Tiivistelmä
Venäläisten matkailu Suomeen on kasvanut viime vuosina. Kasvun ennustetaan jatkuvan tulevaisuudessakin. Jotta kasvu jatkuisi, on suomalaisten matkailukohteiden pyrittävä palvelemaan venäläisiä matkailijoita parhaalla mahdollisella tavalla. Venäjälle suuntautuvaan markkinointiviestintään panostaminen ja venäläisten matkailijoiden palvelun laadun parantaminen ovat ajankohtaisia asioita monelle matkailuyritykselle venäläisten matkailijoiden yhä jatkuvan kasvun johdosta.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten opinnäytetyön toimeksiantajana toimivan Tuusulanjärven Matkailu ry:n jäsenet palvelevat venäläisiä matkailijoita tällä hetkellä ja miten palvelua voisi mahdollisesti parantaa. Opinnäytetyö tullaan antamaan Tuusulanjärven alueen toimijoiden ja yritysten käyttöön. Opinnäytetyön tulosten pohjalta on tarkoitus kehittää tapoja ja konkreettisia kehitysehdotuksia, joilla Tuusulanjärven Matkailu ry:hyn kuuluvat jäsenet voisivat jatkossa palvella paremmin venäläisiä matkailijoita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan asiakaslähtöistä matkailupalvelua ja matkailupalvelun laatua sekä laadun mittaamista. Työn teoreettinen viitekehys pitää sisällään myös matkailun markkinointiviestinnän, markkinointiviestinnän eri keinot ja asiakaskeskeisen mat-kailumarkkinoinnin. Työssä esitellään Tuusulanjärven matkailualue ja Tuusulanjärven Matkailu ry. Työ sisältää myös tietoa venäläisten matkailusta Suomessa.
Työssä on käytetty kolmea eri tutkimusmenetelmää. Nämä tutkimusmenetelmät ovat havainnointi, haastattelu ja sähköinen kyselylomake. Havainnoinnin ja kahden eri haastattelun avulla kerättiin tietoja sähköisen kyselylomakkeen laadintaa varten. Kyselylomake lähetettiin lokakuussa 2012 Internet-linkkinä 34 eri sähköpostiosoitteeseen. Vertailukelpoisia vastauksia saatiin 17 kappaletta. Kyselylomake jakautui neljään eri osioon. Ensimmäisessä osiossa kysyttiin vastaajien taustatiedot. Muut kyselyn osiot sisälsivät kysymyksiä palvelusta ja kulttuurituntemuksesta, opastuksista, kyltityksistä ja esitteistä sekä markkinointiviestinnästä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyselyyn vastanneilla Tuusulanjärven Matkailu ry:n jäsenillä on potentiaalia ja kiinnostusta venäläisten asiakkaiden suhteen. Vaikka kyselyyn vastanneet yhdistyksen jäsenet eivät palvele venäläisiä matkailijoita parhaalla mahdollisella tavalla tällä hetkellä näyttää tulevaisuus valoisalta, varsinkin Venäjälle suuntatuvan markkinointiviestinnän suhteen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten opinnäytetyön toimeksiantajana toimivan Tuusulanjärven Matkailu ry:n jäsenet palvelevat venäläisiä matkailijoita tällä hetkellä ja miten palvelua voisi mahdollisesti parantaa. Opinnäytetyö tullaan antamaan Tuusulanjärven alueen toimijoiden ja yritysten käyttöön. Opinnäytetyön tulosten pohjalta on tarkoitus kehittää tapoja ja konkreettisia kehitysehdotuksia, joilla Tuusulanjärven Matkailu ry:hyn kuuluvat jäsenet voisivat jatkossa palvella paremmin venäläisiä matkailijoita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan asiakaslähtöistä matkailupalvelua ja matkailupalvelun laatua sekä laadun mittaamista. Työn teoreettinen viitekehys pitää sisällään myös matkailun markkinointiviestinnän, markkinointiviestinnän eri keinot ja asiakaskeskeisen mat-kailumarkkinoinnin. Työssä esitellään Tuusulanjärven matkailualue ja Tuusulanjärven Matkailu ry. Työ sisältää myös tietoa venäläisten matkailusta Suomessa.
Työssä on käytetty kolmea eri tutkimusmenetelmää. Nämä tutkimusmenetelmät ovat havainnointi, haastattelu ja sähköinen kyselylomake. Havainnoinnin ja kahden eri haastattelun avulla kerättiin tietoja sähköisen kyselylomakkeen laadintaa varten. Kyselylomake lähetettiin lokakuussa 2012 Internet-linkkinä 34 eri sähköpostiosoitteeseen. Vertailukelpoisia vastauksia saatiin 17 kappaletta. Kyselylomake jakautui neljään eri osioon. Ensimmäisessä osiossa kysyttiin vastaajien taustatiedot. Muut kyselyn osiot sisälsivät kysymyksiä palvelusta ja kulttuurituntemuksesta, opastuksista, kyltityksistä ja esitteistä sekä markkinointiviestinnästä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kyselyyn vastanneilla Tuusulanjärven Matkailu ry:n jäsenillä on potentiaalia ja kiinnostusta venäläisten asiakkaiden suhteen. Vaikka kyselyyn vastanneet yhdistyksen jäsenet eivät palvele venäläisiä matkailijoita parhaalla mahdollisella tavalla tällä hetkellä näyttää tulevaisuus valoisalta, varsinkin Venäjälle suuntatuvan markkinointiviestinnän suhteen.