Kuntokeskusten asiakastietojärjestelmäkartoitus
Mertaniemi, Heikki (2012)
Mertaniemi, Heikki
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112115803
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritettiin Tooltip Oy:n tilauksesta. Tooltip Oy on Oulun seudulta kotoisin oleva ohjelmointiyritys, joka tarjoaa verkkosivustojen ja -palveluiden suunnittelua ja toteutusta liikuntaja hyvinvointialojen yrityksille. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoon suomalaisten kuntokeskusten käyttämiä asiakastietojärjestelmiä, niiden puutteita ja niille asetettuja vaatimuksia. Opinnäytetyön tuloksien pohjalta Tooltip Oy saa mahdollisuuden parantaa omaa FitnessBooker -ohjelmaansa ja mahdollisesti myös laajentaa asiakaskuntaansa. Opinnäytetyön avulla löydettyjen ratkaisujen ja ideoiden myötä FitnessBookerista saataisiin kehitettyä entistäkin monipuolisempi ja kattava asiakastietojärjestelmä, joka vastaisi asiakkaiden tarpeisiin entistä paremmin.
Opinnäytetyö toteutettiin Internetin välityksellä levitetyllä kyselytutkimuksella, joka tehtiin Webropol-kyselyohjelmalla. Tieto Webropolista ja kyselytutkimuksien perusteista hankittiin itse. Kyselyyn vastaamiseen tarvittavat henkilökohtaiset linkit lähetettiin sähköpostilla, minkä jälkeen kyselystä saadut tulokset analysoitiin.
Työhön vastasi yhteensä 37 erikokoista kuntokeskusta ympäri Suomen. Vastausprosentti jäi pieneksi, mutta kyselyyn vastanneiden keskusten suuri kokojakauma luo mahdollisuudet luotettavaan ja käytännölliseen tulosten jälkikäsittelyyn. Koska vastanneiden keskusten joukkoon mahtui niin pieniä kuin suuriakin kuntokeskuksia, on mahdollista ymmärtää ja huomata ne ongelmakohdat, joita kuntokeskukset asiakastietojärjestelmissään kokevat olevan. Työn tuloksista on saatavissa tarkkaa tietoa siitä, mitä asiakastietojärjestelmiä kuntokeskukset käyttävät ja millaisia ominaisuuksia he asiakastietojärjestelmiinsä toivoisivat.
Suurimpana kehityskohteena kuntokeskukset toivoivat asiakastietojärjestelmiltä parannuksia asiakassuhteiden hallintaan. Vastaajien mukaan asiakastietojärjestelmien toimittajien pitäisi keskittyä enemmän suoraan asiakkailta tulevien kehitysehdotusten toteuttamiseen. Opinnäytetyön
tuloksilla pyritään saamaan FitnessBookerille kehityssuuntia ja informaatiota siitä, millaista toiminnallisuutta
kuntokeskuksien asiakastietojärjestelmiltä vaaditaan.
Opinnäytetyö toteutettiin Internetin välityksellä levitetyllä kyselytutkimuksella, joka tehtiin Webropol-kyselyohjelmalla. Tieto Webropolista ja kyselytutkimuksien perusteista hankittiin itse. Kyselyyn vastaamiseen tarvittavat henkilökohtaiset linkit lähetettiin sähköpostilla, minkä jälkeen kyselystä saadut tulokset analysoitiin.
Työhön vastasi yhteensä 37 erikokoista kuntokeskusta ympäri Suomen. Vastausprosentti jäi pieneksi, mutta kyselyyn vastanneiden keskusten suuri kokojakauma luo mahdollisuudet luotettavaan ja käytännölliseen tulosten jälkikäsittelyyn. Koska vastanneiden keskusten joukkoon mahtui niin pieniä kuin suuriakin kuntokeskuksia, on mahdollista ymmärtää ja huomata ne ongelmakohdat, joita kuntokeskukset asiakastietojärjestelmissään kokevat olevan. Työn tuloksista on saatavissa tarkkaa tietoa siitä, mitä asiakastietojärjestelmiä kuntokeskukset käyttävät ja millaisia ominaisuuksia he asiakastietojärjestelmiinsä toivoisivat.
Suurimpana kehityskohteena kuntokeskukset toivoivat asiakastietojärjestelmiltä parannuksia asiakassuhteiden hallintaan. Vastaajien mukaan asiakastietojärjestelmien toimittajien pitäisi keskittyä enemmän suoraan asiakkailta tulevien kehitysehdotusten toteuttamiseen. Opinnäytetyön
tuloksilla pyritään saamaan FitnessBookerille kehityssuuntia ja informaatiota siitä, millaista toiminnallisuutta
kuntokeskuksien asiakastietojärjestelmiltä vaaditaan.