"Tuuks mukkaan" : itsenäistyvä nuori ja vapaaehtoinen tukihenkilö
Kanerva, Jaana (2012)
Kanerva, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615453
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kohdistui itsenäistymisvaiheessa olevaan 17- vuotiaaseen nuoreen, jolle aloin vapaaehtoiseksi tukihenkilöksi omaohjaajan toimintaa vahvistaen. Ilman nuoren omaa suostumusta tätä toimintaa ei olisi voitu toteuttaa.
Opinnäytetyössäni tarkoituksena on ollut kulkea nuoren matkassa ja osallistaa nuorta arjen toimintoihin kuten ruoanvalmistukseen, opiskeluun ja sosiaalisuuteen laitoksen ulkopuolella. Opinnäytetyöni toteutettiin yhteistyössä erään porilaisen yksityisen lastensuojelulaitoksen kanssa.
Toiminnan alussa ohjaajan, nuoren sekä minun kanssani laadittu elämänhallintakaavake, asettivat haasteet toiminnalleni, joissa korostui nuoren itsetunnon kohentaminen, opiskelupaikan saaminen sekä ruoanvalmistuksen että sitä kautta terveellisten elämäntapojen parantaminen. Nuori itse korosti kyseisiä asioita ja niitä lähdin nuoren kanssa kohtaamaan.
Yhteistyö nuoren kanssa vaikutti nuoren opiskelupaikan vaihdokseen, jolla oli parantavia vaikutuksia opiskeluun. Ruokahuolto ja kiinnostus omaan hyvinvointiin säännöllisen ruoan takia myös edistyivät. Rohkeus lähteä laitoksen ulkopuolelle kanssani ja kohtaamaan erilaisia tilanteita, erilaisia ihmisiä voimaantui matkamme aikana, joka oli havaittavissa nuoren käytöksessä puheliaana ja osallistuvana.
Opinnäytetyössäni tarkoituksena on ollut kulkea nuoren matkassa ja osallistaa nuorta arjen toimintoihin kuten ruoanvalmistukseen, opiskeluun ja sosiaalisuuteen laitoksen ulkopuolella. Opinnäytetyöni toteutettiin yhteistyössä erään porilaisen yksityisen lastensuojelulaitoksen kanssa.
Toiminnan alussa ohjaajan, nuoren sekä minun kanssani laadittu elämänhallintakaavake, asettivat haasteet toiminnalleni, joissa korostui nuoren itsetunnon kohentaminen, opiskelupaikan saaminen sekä ruoanvalmistuksen että sitä kautta terveellisten elämäntapojen parantaminen. Nuori itse korosti kyseisiä asioita ja niitä lähdin nuoren kanssa kohtaamaan.
Yhteistyö nuoren kanssa vaikutti nuoren opiskelupaikan vaihdokseen, jolla oli parantavia vaikutuksia opiskeluun. Ruokahuolto ja kiinnostus omaan hyvinvointiin säännöllisen ruoan takia myös edistyivät. Rohkeus lähteä laitoksen ulkopuolelle kanssani ja kohtaamaan erilaisia tilanteita, erilaisia ihmisiä voimaantui matkamme aikana, joka oli havaittavissa nuoren käytöksessä puheliaana ja osallistuvana.