Mediakasvatus opettajien näkökulmasta
Salonen, Leeni (2012)
Salonen, Leeni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188737
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yläkoulujen mediakasvatus. Opinnäytetyössä selvitetään, millaisia valmiuksia opettajien mielestä heillä itsellään on opettaa mediakasvatusta yläkouluikäisille oppilailleen, jotka ovat teknologisoituneessa maailmassa kasvaneita diginatiiveja.
Opinnäytetyössä selvitetään myös, kokevatko opettajat elävänsä samassa mediatodellisuudessa oppilaidensa kanssa, millaiselta yläkouluikäisten nuorten mediankäyttö näyttää opettajien mielestä, millaisia eroja ja yhtymäkohtia oppilaiden ja opettajien mediankäytössä on, miten tärkeänä opettajat mediankasvatuksen oppiaineena näkevät ja millaisia asioita koulujen mediakasvatuksessa tulisi painottaa. Tutkimusaineistona on käytetty kuuden yläkoulun opettajan haastattelua.
Teemahaastattelut on tehty keväällä 2012. Haastattelut on tehty kysymysrunkoa apuna käyttäen ja käsitelty laadullisesti. Opettajat esiintyvät opinnäytetyössä nimettöminä. Haastatelluista kuudesta opettajasta viisi työskenteli äidinkielen opettajana ja yksi kuvaamataidon opettajana. Opinnäytetyöstä käy selville, että opettajien mielestä heillä on melko hyvät valmiudet opettaa yläkouluikäisille mediakasvatusta.
Mediakasvatuksessa painottuvat haastattelujen perusteella edelleen melko vahvasti kirjallisen kulttuurin ja sivistyksen ihanteet, vaikka oppilaat elävät täysin erilaisessa maailmassa. Opettajat kokevat elävänsä osittain samassa mediatodellisuudessa. He käyttävät oppilaidensa kanssa samoja median tarjoamia palveluita, mutta medioiden käyttötavoissa on eroja. Opettajien näkökulmasta nuorten mediankäyttöä leimaa runsas internetin ja sosiaalisen median käyttö.
Opettajien haastattelut löytyvät opinnäytetyöstä suorina lainauksina. Lopussa kokoan tutkimukseni tulokset yhteen.
Opinnäytetyössä selvitetään myös, kokevatko opettajat elävänsä samassa mediatodellisuudessa oppilaidensa kanssa, millaiselta yläkouluikäisten nuorten mediankäyttö näyttää opettajien mielestä, millaisia eroja ja yhtymäkohtia oppilaiden ja opettajien mediankäytössä on, miten tärkeänä opettajat mediankasvatuksen oppiaineena näkevät ja millaisia asioita koulujen mediakasvatuksessa tulisi painottaa. Tutkimusaineistona on käytetty kuuden yläkoulun opettajan haastattelua.
Teemahaastattelut on tehty keväällä 2012. Haastattelut on tehty kysymysrunkoa apuna käyttäen ja käsitelty laadullisesti. Opettajat esiintyvät opinnäytetyössä nimettöminä. Haastatelluista kuudesta opettajasta viisi työskenteli äidinkielen opettajana ja yksi kuvaamataidon opettajana. Opinnäytetyöstä käy selville, että opettajien mielestä heillä on melko hyvät valmiudet opettaa yläkouluikäisille mediakasvatusta.
Mediakasvatuksessa painottuvat haastattelujen perusteella edelleen melko vahvasti kirjallisen kulttuurin ja sivistyksen ihanteet, vaikka oppilaat elävät täysin erilaisessa maailmassa. Opettajat kokevat elävänsä osittain samassa mediatodellisuudessa. He käyttävät oppilaidensa kanssa samoja median tarjoamia palveluita, mutta medioiden käyttötavoissa on eroja. Opettajien näkökulmasta nuorten mediankäyttöä leimaa runsas internetin ja sosiaalisen median käyttö.
Opettajien haastattelut löytyvät opinnäytetyöstä suorina lainauksina. Lopussa kokoan tutkimukseni tulokset yhteen.