"Sisulla ja sinnikkyydellä siitäkin selvittiin!" : kokemuksia äitiyden ja Poliisiammattikorkeakoulussa opiskelun yhdistämisestä
Välimäki, Tanja (2021)
Välimäki, Tanja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105077609
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, millaisia kokemuksia Poliisiammattikorkeakoulussa opiskelevilla pienten lasten äideillä on opiskelun ja lapsiperhearjen yhdistämisestä, ja mitkä asiat ovat tukeneet heitä tuossa elämänvaiheessa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille asioita ja keinoja, joilla voidaan vaikuttaa positiivisesti Poliisiammattikorkeakoulun perhemyönteisyyteen.
Tutkimus on toteutettu laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Haastattelumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kolme naisopiskelijaa, joilla on opintojen aikana ollut pieniä, alle kouluikäisiä lapsia. Haastattelurungon pohjana on käytetty kirjallisuutta ja aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimustulosten perusteella opiskelevilla äideillä on haasteita ajankäytön ja aikataulutuksien kanssa. Haasteita aiheuttaa esimerkiksi koulupäivien pituuden yhdistäminen päiväkotien aukioloaikoihin ja usein erilaisia järjestelyjä vaativien ryhmätehtävien runsas määrä. Iltoihin kasautuvat tehtävät ja tentteihin luvut yöaikaan aiheuttavat stressiä ja väsymystä. Liikunta, nukkuminen, ystävät ja lasten kanssa oleminen auttavat jaksamaan opiskelua ruuhkavuosien keskellä. Tärkeäksi arjessa selviytymisen mahdollistajaksi koettiin myös tukiverkoston olemassaolo.
Opettajien ja kanssaopiskelijoiden suhtautuminen oli ollut pääasiassa myönteistä. Tutkimuksessa ilmeni myös, että Poliisiammattikorkeakoulussa ei ole juurikaan järjestelyjä, jotka tukisivat pienten lasten äitien opiskelun ja perhe-elämän yhteensovittamista.
Poliisiammattikorkeakoulussa opiskelevien pienten lasten äitien opiskelun ja perhe-elämän yhteensovittamista helpottaisi esimerkiksi ryhmätöiden pienempi määrä, paremmat etäopiskelumahdollisuudet, samanlaisessa elämäntilanteessa olevien opiskelijoiden kohtaamisten edistäminen ja kokonaisuutena joustavamman ilmapiirin kehittäminen.
Tutkimus on toteutettu laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Haastattelumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui kolme naisopiskelijaa, joilla on opintojen aikana ollut pieniä, alle kouluikäisiä lapsia. Haastattelurungon pohjana on käytetty kirjallisuutta ja aiheesta aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia.
Tutkimustulosten perusteella opiskelevilla äideillä on haasteita ajankäytön ja aikataulutuksien kanssa. Haasteita aiheuttaa esimerkiksi koulupäivien pituuden yhdistäminen päiväkotien aukioloaikoihin ja usein erilaisia järjestelyjä vaativien ryhmätehtävien runsas määrä. Iltoihin kasautuvat tehtävät ja tentteihin luvut yöaikaan aiheuttavat stressiä ja väsymystä. Liikunta, nukkuminen, ystävät ja lasten kanssa oleminen auttavat jaksamaan opiskelua ruuhkavuosien keskellä. Tärkeäksi arjessa selviytymisen mahdollistajaksi koettiin myös tukiverkoston olemassaolo.
Opettajien ja kanssaopiskelijoiden suhtautuminen oli ollut pääasiassa myönteistä. Tutkimuksessa ilmeni myös, että Poliisiammattikorkeakoulussa ei ole juurikaan järjestelyjä, jotka tukisivat pienten lasten äitien opiskelun ja perhe-elämän yhteensovittamista.
Poliisiammattikorkeakoulussa opiskelevien pienten lasten äitien opiskelun ja perhe-elämän yhteensovittamista helpottaisi esimerkiksi ryhmätöiden pienempi määrä, paremmat etäopiskelumahdollisuudet, samanlaisessa elämäntilanteessa olevien opiskelijoiden kohtaamisten edistäminen ja kokonaisuutena joustavamman ilmapiirin kehittäminen.