NUORET SEURAKUNTAVIESTINNÄN HAASTEENA : Nuorten aikuisten kokemuksia ja näkemyksiä Turun Mikaelinseurakunnan viestinnästä
Numminen, Lotta; Wihanto, Vivi (2009)
Numminen, Lotta
Wihanto, Vivi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911245963
Tiivistelmä
Lotta Numminen & Vivi Wihanto. Nuoret seurakuntaviestinnän haasteena. Nuorten aikuisten kokemuksia ja näkemyksiä Turun Mikaelinseurakunnan viestinnästä. Turku, syksy 2009, 70 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusohjelma, me-dianomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun Mikaelinseurakunnan nuorille aikuisille suunnatun viestinnän nykytilaa, tavoitteita ja kehittämisratkaisuja. Tarkoituksena oli selvittää, millä viestinnän keinoilla nuoret aikuiset toivovat seurakunnan lähestyvän heitä ja millaista toimintaa he toivovat seurakunnan järjestävän kohderyhmälle. Myös sitä tutkittiin, miten seurakunta on aikaisemmin tavoittanut nuoret aikuiset ja miten viestintä on heidän keskuudessaan otettu vastaan.
Tutkielma perustuu seurakunnan nuorille aikuisille tehtyyn kyselytutkimukseen ja ryh-mähaastatteluihin. Tutkimusta varten järjestettiin kaksi ryhmähaastattelua: toisessa koh-deryhmänä olivat aktiiviset seurakuntalaiset ja toisessa vähemmän seurakunnan toimin-nassa mukana olevat nuoret aikuiset. Tutkimuskyselyyn vastasi 175 henkilöä, ja ryhmä-keskusteluihin osallistui kuusi henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan Mikaelinseurakunnan nuoret aikuiset jäsenet pitävät seura-kunnan viestintää tarpeellisena ja siihen tulee panostaa myös tulevaisuudessa. Postitse kotiin lähetettävät kutsut ovat hyvä keino seurakuntalaisten tavoittamiseen, ja jatkossa toiminnasta kannattaa tiedottaa myös sähköpostilla. Tapahtumista tiedottamista voisi lisätä esimerkiksi säännöllisesti väliajoin kotiin lähettävillä kirjeillä tai sähköposteilla.
Seurakunnan omien internetsivujen kehittäminen nousi myös esiin tutkimuksessa. Yh-tenä esimerkkinä mainittiin muun muassa työntekijöiden esittely verkossa sekä heidän pitämänsä blogit. Myös sosiaalisissa medioissa, esimerkiksi Facebookissa, mukana oleminen koettiin tärkeäksi. Mikaelinseurakunta on järjestänyt jo useamman vuoden ajan nuorille aikuisille suunnattuja tapahtumia, ja vastaajat toivoivat niiden jatkumista tulevaisuudessakin. Seurakuntalehti Mikaelilaisen jakaminen ilmaiseksi kaikkiin seura-kunnan alueen talouksiin koettiin myös tärkeäksi.
Asiasanat: kirkon viestintä, seurakunnan viestintä, nuoret aikuiset, kristillinen yhteisö-viestintä, kirkko-tutkimusohjelma, Mikaelinseurakunta.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Turun toimipaikka, Viestinnän koulutusohjelma, me-dianomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun Mikaelinseurakunnan nuorille aikuisille suunnatun viestinnän nykytilaa, tavoitteita ja kehittämisratkaisuja. Tarkoituksena oli selvittää, millä viestinnän keinoilla nuoret aikuiset toivovat seurakunnan lähestyvän heitä ja millaista toimintaa he toivovat seurakunnan järjestävän kohderyhmälle. Myös sitä tutkittiin, miten seurakunta on aikaisemmin tavoittanut nuoret aikuiset ja miten viestintä on heidän keskuudessaan otettu vastaan.
Tutkielma perustuu seurakunnan nuorille aikuisille tehtyyn kyselytutkimukseen ja ryh-mähaastatteluihin. Tutkimusta varten järjestettiin kaksi ryhmähaastattelua: toisessa koh-deryhmänä olivat aktiiviset seurakuntalaiset ja toisessa vähemmän seurakunnan toimin-nassa mukana olevat nuoret aikuiset. Tutkimuskyselyyn vastasi 175 henkilöä, ja ryhmä-keskusteluihin osallistui kuusi henkilöä.
Tutkimustulosten mukaan Mikaelinseurakunnan nuoret aikuiset jäsenet pitävät seura-kunnan viestintää tarpeellisena ja siihen tulee panostaa myös tulevaisuudessa. Postitse kotiin lähetettävät kutsut ovat hyvä keino seurakuntalaisten tavoittamiseen, ja jatkossa toiminnasta kannattaa tiedottaa myös sähköpostilla. Tapahtumista tiedottamista voisi lisätä esimerkiksi säännöllisesti väliajoin kotiin lähettävillä kirjeillä tai sähköposteilla.
Seurakunnan omien internetsivujen kehittäminen nousi myös esiin tutkimuksessa. Yh-tenä esimerkkinä mainittiin muun muassa työntekijöiden esittely verkossa sekä heidän pitämänsä blogit. Myös sosiaalisissa medioissa, esimerkiksi Facebookissa, mukana oleminen koettiin tärkeäksi. Mikaelinseurakunta on järjestänyt jo useamman vuoden ajan nuorille aikuisille suunnattuja tapahtumia, ja vastaajat toivoivat niiden jatkumista tulevaisuudessakin. Seurakuntalehti Mikaelilaisen jakaminen ilmaiseksi kaikkiin seura-kunnan alueen talouksiin koettiin myös tärkeäksi.
Asiasanat: kirkon viestintä, seurakunnan viestintä, nuoret aikuiset, kristillinen yhteisö-viestintä, kirkko-tutkimusohjelma, Mikaelinseurakunta.