MOTIVOINNIN JA SITOUTTAMISEN TEKIJÄT AGILE-TIIMISSÄ
Jylänki, Heikki (2012)
Jylänki, Heikki
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216033
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen henkilöstön motivaatiota sekä sitä, miten työntekijöiden motivaatiota voidaan parantaa. Teoreettinen viitekehys käsitteli tiimityötä, tiimin johtamista ja työtehtäviä. Tähän työhön liittyvä tutkimus suoritettiin tekemällä kyselytutkimus valitulle kohderyhmälle. Tutkimuksen ulkopuolelle suljettiin organisaation esimiesasemassa toimivat henkilöt. Kysely toteutettiin sähköpostikyselynä, johon jokainen vastasi anonyymisti. Työn uutuusarvona oli tutkia, millainen rooli esimiehellä on Agile-tiimissä, sillä Agilen sääntöjen mukaan tiimiin ei kuulu linjaesimiestä.
Kyselytutkimus lähetettiin 61 potentiaaliselle vastaajalle. Kyselytutkimukseen saatiin vastaukset 31 työntekijältä. Kysely suoritettiin Webropol sovellusta apuna käyttäen. Tutkimustuloksien analysoinnissa hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta.
Kyselytutkimuksen tuloksia analysoimalla voitiin osoittaa selviä puutteita Agile-tiimien välisessä viestinnässä. Lisäksi havaittiin puutteita muun muassa palautteen antamisessa ja tiimiläisten kannustamisessa. Huomioitavaa on myös kehityskeskustelun aliarvostaminen esimiehen ja alaisen välisenä vuorovaikutustilanteena. Myös henkilöstön motivaatiossa havaittiin puutteita. Tutkimuksen tuloksista kävi selvästi ilmi, että kohde yrityksen strategia on huonosti työntekijöiden tiedossa. Toinen esille tullut asia on se, että kommunikointi Agile-tiimin sisällä toimii hyvin ja tiiminjäsenet myös arvostavat sitä. Tutkimuksen mukaan linjamanagerin rooli on lähempänä ihmiskeskeistä johtajaa ja tuotteenomistajan roolina on olla enemmän asiakeskeinen johtaja
Kyselytutkimus lähetettiin 61 potentiaaliselle vastaajalle. Kyselytutkimukseen saatiin vastaukset 31 työntekijältä. Kysely suoritettiin Webropol sovellusta apuna käyttäen. Tutkimustuloksien analysoinnissa hyödynnettiin kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusotetta.
Kyselytutkimuksen tuloksia analysoimalla voitiin osoittaa selviä puutteita Agile-tiimien välisessä viestinnässä. Lisäksi havaittiin puutteita muun muassa palautteen antamisessa ja tiimiläisten kannustamisessa. Huomioitavaa on myös kehityskeskustelun aliarvostaminen esimiehen ja alaisen välisenä vuorovaikutustilanteena. Myös henkilöstön motivaatiossa havaittiin puutteita. Tutkimuksen tuloksista kävi selvästi ilmi, että kohde yrityksen strategia on huonosti työntekijöiden tiedossa. Toinen esille tullut asia on se, että kommunikointi Agile-tiimin sisällä toimii hyvin ja tiiminjäsenet myös arvostavat sitä. Tutkimuksen mukaan linjamanagerin rooli on lähempänä ihmiskeskeistä johtajaa ja tuotteenomistajan roolina on olla enemmän asiakeskeinen johtaja