Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Verkon käyttö kuntoutuksessa on tätä päivää
Oksa, Mia (2012)
Oksa, Mia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111815485
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten paljon ja millä tavoin suomalaiset kuntoutuksen palveluntuottajat käyttivät verkkokuntoutusta osana kuntoutusprosessia. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten merkityksellisenä ja millaisena verkkokuntoutuksen tulevaisuus nähdään palveluntuottajien näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin kuntoutusta sosiaalisena prosessina, esteettömyyden näkökulmaa tietoyhteiskunnassa, teknologian asettamia vaatimuksia palveluntuottajille sekä sosiaalisen median käyttöä terveydenhuollossa. Näiden lisäksi tarkasteltiin verkkokuntoutuksen kehittämistä, määrittelyä ja kokemuksia verkkokuntoutuksesta.
Tutkimus oli kokonaistutkimus. Tutkimusjoukon muodostivat Kelan ammatillista kuntoutusta sekä harkinnanvaraisia kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseja vuonna 2012 toteuttaneet palveluntuottajat. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen survey-menetelmä. Kysely toteutettiin sähköisellä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin käyttämällä kuvailevia tunnuslukuja ja avoimet kysymykset analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia ja SWOT-analyysia.
Kyselyyn vastanneista 32 palveluntuottajista noin puolet käytti verkkokuntoutusta. Niistä, jotka eivät käytä verkkokuntoutusta, noin puolet aikoo ottaa verkkokuntoutuksen käyttöön tulevaisuudessa. Palveluntuottajat käyttävät verkkokuntoutusta monipuolisesti, mutta vaihtelua verkkokuntoutuksen käytössä palveluntuottajien välillä esiintyy. Ongelmallisimmaksi osa-alueeksi verkkokuntoutuksen toteutuksessa palveluntuottajat kokivat verkostoyhteistyön toteuttamisen eri yhteistyötahojen kanssa.
Palveluntuottajat näkevät, että verkkokuntoutuksella on merkityksellinen rooli osana kuntoutusprosessia tulevaisuudessa. Verkkokuntoutuksen vahvuuksina nähtiin yhteydenpidon, tiedottamisen ja kuntoutusprosessin seuraamisen helpottuminen. Heikkouksiksi koettiin kuntoutujien atk-taidot sekä eri toimijatahojen odotusten ja käyttömahdollisuuksien yhteensovittaminen. Suurimmaksi uhaksi verkkokuntoutuksen tulevaisuudelle nähtiin tietoturva-asiat. Mahdollisuuksina nähtiin kuntoutuksen aika- ja paikkasidonnaisuuden väheneminen sekä tiedon siirron sujuvoituminen eri toimijatahojen välillä.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa tarkasteltiin kuntoutusta sosiaalisena prosessina, esteettömyyden näkökulmaa tietoyhteiskunnassa, teknologian asettamia vaatimuksia palveluntuottajille sekä sosiaalisen median käyttöä terveydenhuollossa. Näiden lisäksi tarkasteltiin verkkokuntoutuksen kehittämistä, määrittelyä ja kokemuksia verkkokuntoutuksesta.
Tutkimus oli kokonaistutkimus. Tutkimusjoukon muodostivat Kelan ammatillista kuntoutusta sekä harkinnanvaraisia kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseja vuonna 2012 toteuttaneet palveluntuottajat. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen survey-menetelmä. Kysely toteutettiin sähköisellä puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Strukturoitujen kysymysten vastaukset analysoitiin käyttämällä kuvailevia tunnuslukuja ja avoimet kysymykset analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysia ja SWOT-analyysia.
Kyselyyn vastanneista 32 palveluntuottajista noin puolet käytti verkkokuntoutusta. Niistä, jotka eivät käytä verkkokuntoutusta, noin puolet aikoo ottaa verkkokuntoutuksen käyttöön tulevaisuudessa. Palveluntuottajat käyttävät verkkokuntoutusta monipuolisesti, mutta vaihtelua verkkokuntoutuksen käytössä palveluntuottajien välillä esiintyy. Ongelmallisimmaksi osa-alueeksi verkkokuntoutuksen toteutuksessa palveluntuottajat kokivat verkostoyhteistyön toteuttamisen eri yhteistyötahojen kanssa.
Palveluntuottajat näkevät, että verkkokuntoutuksella on merkityksellinen rooli osana kuntoutusprosessia tulevaisuudessa. Verkkokuntoutuksen vahvuuksina nähtiin yhteydenpidon, tiedottamisen ja kuntoutusprosessin seuraamisen helpottuminen. Heikkouksiksi koettiin kuntoutujien atk-taidot sekä eri toimijatahojen odotusten ja käyttömahdollisuuksien yhteensovittaminen. Suurimmaksi uhaksi verkkokuntoutuksen tulevaisuudelle nähtiin tietoturva-asiat. Mahdollisuuksina nähtiin kuntoutuksen aika- ja paikkasidonnaisuuden väheneminen sekä tiedon siirron sujuvoituminen eri toimijatahojen välillä.