Ala-asteikäisten lasten viihtyvyys koulussa : Koulussa tehtävän nuorisotyön näkökulmasta
Träskelin, Jeanette (2012)
Träskelin, Jeanette
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015750
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastellaan koulun ja nuorisotyön yhteistyötä. Tavoitteena on selvittää, voiko kou-lussa tehtävä nuorisotyö vaikuttaa lasten viihtymiseen koulussa, etenkin alakoulussa, ja millaisin kei-noin. Alussa kuvailen koulussa tehtävää nuorisotyötä nykypäivänä. Kerron sen tehtävistä sekä tavoit-teista. Kuvailen myös koulua nuorisotyön toimintaympäristönä sekä lasten viihtymistä koulussa ja sii-hen vaikuttavia asioita.
Pääosin laadullisessa tutkimuksessani haastattelin Helsingissä ala-asteen ensimmäisen, kolmannen sekä neljännen luokan oppilaita. Haastatteluissa käytin erilaisia lapsilähtöisiä kerronnallisia menetelmiä. Haastattelut tein alakoulussa, jossa olin toiminut parin kuukauden ajan itse ”koulukummina”. Olin tehnyt kyseisellä koululla kehittämisprojektini koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Muuten koululla oli hyvin vähän kokemusta koulun ja nuorisotyön kokopäiväisestä yhteistyöstä. Haastattelujen lisäksi koko koulun oppilaat pääsivät vastaamaan yhteen lomakekysymykseen. Yhteisellä kysymyksellä selvitin koko koulun mielipidettä siitä, että voiko nuorisotyö koululla lisätä siellä viihtymistä.
Oppilaat saivat kertoa asioita jotka vaikuttavat heidän kouluviihtyvyyteensä sekä mitä toivovat koulussa tehtävältä nuorisotyöltä. Sen lisäksi, että työni selvittää voiko nuorisotyö koululla lisätä kouluviihtyvyyttä, tavoitteena on pohtia erilaisia keinoja siihen. Tarkoituksenani ei ole vain todeta, että vaikuttaako nuorisotyö koululla positiivisesti kouluviihtyvyyteen tällä hetkellä. Opinnäytetyöni tuo esille tapoja, jotka nuorten itsensä mielestä voisivat lisätä heidän kouluviihtyvyyttään. Sen kautta pohdin nuorisotyön keinoja vaikuttaa näihin asioihin koululla.
Tutkimuksessani lapset suhtautuivat koulussa tehtävään nuorisotyöhön positiivisesti. Heidän mieles-tään sillä voidaan vaikuttaa heidän viihtymiseensä koulussa. Lapset luettelivat useita eri asioita, joiden he kokivat vaikuttavan kouluhyvinvointiin. Kouluruoka, ATK-tunnit, retket, leikit, välitunnit, elokuvien katsominen ja kiusaaminen olivat tuloksissa esiin tulleita aiheita. Lapset kaipaavat enemmän koulun normaalista arjesta poikkeavaa toimintaa koulupäiviinsä. Tekemällä nuorisotyötä kouluympäristössä luovia menetelmiä käyttäen, voidaan lisätä lapsille tärkeää toimintaa.
Opinnäytetyöni on tarkoitettu etenkin koulussa nuorisotyötä tekeville sekä kaikille aiheesta kiinnostu-neille. Työstäni voi saada lisää tukea omiin työtehtäviinsä koululla ja oikeutusta koulussa tehtävän nuo-risotyön tarpeellisuudelle. Yhteistyömalli on levinnyt jo laajemmalle, mutta aiheesta tarvitaan yhä paljon lisää tietoa. Tietoa tarvitsevat sekä koulut ja sen henkilökunta, nuoret itse ja heidän vanhempansa sekä nuorisotyö ja kouluissa töitä tekevät nuorisotyöntekijät. Jokainen tehty tutkimus lisää tietoisuutta sekä vahvistaa työnkuvaa.
Työni tilaajana oli Humanistisen ammattikorkeakoulun hanke Uusiutuva koulu ja nuorisotyö – hanke 2011–2013.
Pääosin laadullisessa tutkimuksessani haastattelin Helsingissä ala-asteen ensimmäisen, kolmannen sekä neljännen luokan oppilaita. Haastatteluissa käytin erilaisia lapsilähtöisiä kerronnallisia menetelmiä. Haastattelut tein alakoulussa, jossa olin toiminut parin kuukauden ajan itse ”koulukummina”. Olin tehnyt kyseisellä koululla kehittämisprojektini koulussa tehtävästä nuorisotyöstä. Muuten koululla oli hyvin vähän kokemusta koulun ja nuorisotyön kokopäiväisestä yhteistyöstä. Haastattelujen lisäksi koko koulun oppilaat pääsivät vastaamaan yhteen lomakekysymykseen. Yhteisellä kysymyksellä selvitin koko koulun mielipidettä siitä, että voiko nuorisotyö koululla lisätä siellä viihtymistä.
Oppilaat saivat kertoa asioita jotka vaikuttavat heidän kouluviihtyvyyteensä sekä mitä toivovat koulussa tehtävältä nuorisotyöltä. Sen lisäksi, että työni selvittää voiko nuorisotyö koululla lisätä kouluviihtyvyyttä, tavoitteena on pohtia erilaisia keinoja siihen. Tarkoituksenani ei ole vain todeta, että vaikuttaako nuorisotyö koululla positiivisesti kouluviihtyvyyteen tällä hetkellä. Opinnäytetyöni tuo esille tapoja, jotka nuorten itsensä mielestä voisivat lisätä heidän kouluviihtyvyyttään. Sen kautta pohdin nuorisotyön keinoja vaikuttaa näihin asioihin koululla.
Tutkimuksessani lapset suhtautuivat koulussa tehtävään nuorisotyöhön positiivisesti. Heidän mieles-tään sillä voidaan vaikuttaa heidän viihtymiseensä koulussa. Lapset luettelivat useita eri asioita, joiden he kokivat vaikuttavan kouluhyvinvointiin. Kouluruoka, ATK-tunnit, retket, leikit, välitunnit, elokuvien katsominen ja kiusaaminen olivat tuloksissa esiin tulleita aiheita. Lapset kaipaavat enemmän koulun normaalista arjesta poikkeavaa toimintaa koulupäiviinsä. Tekemällä nuorisotyötä kouluympäristössä luovia menetelmiä käyttäen, voidaan lisätä lapsille tärkeää toimintaa.
Opinnäytetyöni on tarkoitettu etenkin koulussa nuorisotyötä tekeville sekä kaikille aiheesta kiinnostu-neille. Työstäni voi saada lisää tukea omiin työtehtäviinsä koululla ja oikeutusta koulussa tehtävän nuo-risotyön tarpeellisuudelle. Yhteistyömalli on levinnyt jo laajemmalle, mutta aiheesta tarvitaan yhä paljon lisää tietoa. Tietoa tarvitsevat sekä koulut ja sen henkilökunta, nuoret itse ja heidän vanhempansa sekä nuorisotyö ja kouluissa töitä tekevät nuorisotyöntekijät. Jokainen tehty tutkimus lisää tietoisuutta sekä vahvistaa työnkuvaa.
Työni tilaajana oli Humanistisen ammattikorkeakoulun hanke Uusiutuva koulu ja nuorisotyö – hanke 2011–2013.