Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden ensiaputiedot ja -taidot
Lehtimäki, Laura; Mäki, Laura; Varis, Sara (2012)
Lehtimäki, Laura
Mäki, Laura
Varis, Sara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ensimmäisen vuoden sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden ensiaputietoja ja –taitoja sekä ensiapuopetuksen ja -harjoitusten vaikutusta niihin. Lisäksi tarkoituksena oli saada selville eri oppimistyylien vaikutusta ensiaputietojen ja –taitojen oppimiseen.
Opinnäytetyömme oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyössä perusjoukkona oli Porvoon Laurea-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat ja otoksena toimi ensiavun opetukseen osallistuneet opiskelijat. Opiskelijoiden ensiaputietoja ja –taitoja mittasimme kyselylomakkeilla. Ennen ensiavun opintoja opiskelijat täyttivät alkukyselylomakkeen, jolla mitattiin opiskelijoiden ensiaputietoja ja -taitoja. Ensiavun opetuksen jälkeen opiskelijat täyttivät loppukyselylomakkeen, jossa selvitimme heidän ensiaputietoja ja –taitoja opetuksen jälkeen. Lisäksi selvitimme oppimistyylien vaikutuksia heidän oppimiseen väittämien avulla.
Opinnäytetyömme mukaan opiskelijoiden ensiaputiedot ja –taidot olivat puutteellisia ennen ensiapuopetusta. Opetuksen lopussa tehdyssä kyselyssä selvisi, että opiskelijoiden ensiaputiedot ja –taidot olivat parantuneet huomattavasti. Eniten opiskelijoiden ensiaputiedot ja –taidot kehittyivät painelupuhalluselvytyksen oikean painelusyvyyden ja –taajuuden osalta ja tukehtuvan henkilön ensiavun osaamisessa.
Ensiaputietojen ja –taitojen ylläpitämiseksi opetuksen kertaamista esimerkiksi vuosittain tulisi järjestää koulutuksen aikana. Myös opiskelijat kaipasivat kehitysehdotuksissaan lisää aikaa opetukselle, kertausta sekä jatkokurssia ensiavun opinnoille.
Opinnäytetyömme oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Opinnäytetyössä perusjoukkona oli Porvoon Laurea-ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijat ja otoksena toimi ensiavun opetukseen osallistuneet opiskelijat. Opiskelijoiden ensiaputietoja ja –taitoja mittasimme kyselylomakkeilla. Ennen ensiavun opintoja opiskelijat täyttivät alkukyselylomakkeen, jolla mitattiin opiskelijoiden ensiaputietoja ja -taitoja. Ensiavun opetuksen jälkeen opiskelijat täyttivät loppukyselylomakkeen, jossa selvitimme heidän ensiaputietoja ja –taitoja opetuksen jälkeen. Lisäksi selvitimme oppimistyylien vaikutuksia heidän oppimiseen väittämien avulla.
Opinnäytetyömme mukaan opiskelijoiden ensiaputiedot ja –taidot olivat puutteellisia ennen ensiapuopetusta. Opetuksen lopussa tehdyssä kyselyssä selvisi, että opiskelijoiden ensiaputiedot ja –taidot olivat parantuneet huomattavasti. Eniten opiskelijoiden ensiaputiedot ja –taidot kehittyivät painelupuhalluselvytyksen oikean painelusyvyyden ja –taajuuden osalta ja tukehtuvan henkilön ensiavun osaamisessa.
Ensiaputietojen ja –taitojen ylläpitämiseksi opetuksen kertaamista esimerkiksi vuosittain tulisi järjestää koulutuksen aikana. Myös opiskelijat kaipasivat kehitysehdotuksissaan lisää aikaa opetukselle, kertausta sekä jatkokurssia ensiavun opinnoille.