Voimapajasta voimaa : Draamamenetelmiä kohdennetussa nuorisotyössä
Vänttinen, Petra (2012)
Vänttinen, Petra
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416268
Tiivistelmä
Kehitin opinnäytetyössäni Voimapajan draamamenetelmiä käyttäen erityisnuorisoryhmälle. Ryhmä koostui Helsingin Nuorisoasiankeskuksen kohdennetun nuorisotyön piiristä Koillis-Luotsista. Osallistujia oli kuusi ja he olivat 13–15-vuotiaita tyttöjä. Heidät oli ohjattu Luotsin piiriin koulussa heränneen huolen vuoksi, opettajan tai terveydenhoitajan toimesta. Voimapajaan osallistui tyttöjen lisäksi kaksi heidän omaa ohjaajaansa, eli Luotsin nuorisotyöntekijää. Ohjaajat osallistuivat pajaan vertaisina ja tekivät tyttöjen kanssa kaikki samat harjoitukset.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuoret tunnistamaan omia tunteitaan paremmin ja löytää Voimapajasta voimavaroja omaan elämään, sekä tukea heidän itsetuntoaan. Näitä asioita lähdin työstämään draamamenetelmiä käyttäen. Päällimmäinen ajatus toiminnassa oli nuorten aito kuuleminen ja näkeminen.
Näen tällä työllä olevan käytännön hyötyä ja käyttöarvoa ammattialalle. Sitä voidaan hyödyntää suunnittelemani pajan avulla esimerkiksi jonkin toisen ryhmän kanssa työskennellessä. Toivon myös työni edesauttavan draamallisten menetelmien käyttöä nuorisotyössä sekä nostavan tärkeitä asioita enemmän keskusteluun.
Keräsin tietoa työn onnistumisesta jokaisen Voimapajakerran jälkeen osallistujilta erikseen. Teetin myös pajojen jälkeen laajemman kyselyn osallistuneille nuorille. Minulla oli pajan aikana myös Humakin toisen vuoden opiskelija apuohjaajana. Hän havainnoi osallistujia ja tilanteita jokaisella pajakerralla ja teki niistä työpäiväkirjan, jonka sain lopuksi käyttööni. Tein itse tarkat muistiinpanot havainnoistani ja analysoin kaikki tekemäni haastattelut perusteellisesti.
Opinnäytetyöni tilaajana toimi MIMO-hanke, joka kehittää taideperustaisia menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyöhön. HUMAK on yksi hankkeen yhteistyökumppani.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuoret tunnistamaan omia tunteitaan paremmin ja löytää Voimapajasta voimavaroja omaan elämään, sekä tukea heidän itsetuntoaan. Näitä asioita lähdin työstämään draamamenetelmiä käyttäen. Päällimmäinen ajatus toiminnassa oli nuorten aito kuuleminen ja näkeminen.
Näen tällä työllä olevan käytännön hyötyä ja käyttöarvoa ammattialalle. Sitä voidaan hyödyntää suunnittelemani pajan avulla esimerkiksi jonkin toisen ryhmän kanssa työskennellessä. Toivon myös työni edesauttavan draamallisten menetelmien käyttöä nuorisotyössä sekä nostavan tärkeitä asioita enemmän keskusteluun.
Keräsin tietoa työn onnistumisesta jokaisen Voimapajakerran jälkeen osallistujilta erikseen. Teetin myös pajojen jälkeen laajemman kyselyn osallistuneille nuorille. Minulla oli pajan aikana myös Humakin toisen vuoden opiskelija apuohjaajana. Hän havainnoi osallistujia ja tilanteita jokaisella pajakerralla ja teki niistä työpäiväkirjan, jonka sain lopuksi käyttööni. Tein itse tarkat muistiinpanot havainnoistani ja analysoin kaikki tekemäni haastattelut perusteellisesti.
Opinnäytetyöni tilaajana toimi MIMO-hanke, joka kehittää taideperustaisia menetelmiä sosiaali- ja nuorisotyöhön. HUMAK on yksi hankkeen yhteistyökumppani.