Erityistä tukea tarvitsevan lapsen tuen tarve integroidussa päiväkotiryhmässä
Mäntylä, Mari; Norrgård, Eeva-Liisa (2009)
Mäntylä, Mari
Norrgård, Eeva-Liisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911235824
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset mahdollisuudet päiväkodin henkilöstöllä on tukea erityistä tukea tarvitsevaa lasta, jotta lapsen integroituminen päiväkotiryhmään onnistuisi mahdollisimman hyvin. Tutkimuksessa selvitettiin tukimuotojen riittävyyttä ja mitä tukimuotoja päiväkodin henkilöstö tarvitsee lisää lapsen erityisvarhaiskasvatukseen. Tutkimuksen kohteena oli Vaasan Teeriniemen päiväkodin henkilökunta.
Tutkimuksessa oli sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin päiväkodin henkilöstölle sekä asiantuntijoiden haastatteluilla.
Tuloksista ilmeni, että päiväkodin henkilöstö tarvitsee enemmän koulutusta, aikaa ja mahdollisuutta antaa yksilöllistä tukea erityistä tukea tarvitseville lapsille, jotta integroituminen päiväkotiryhmään onnistuisi mahdollisimman hyvin. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni myös, että jos lapselle annettava tuki on riittämätöntä, niin lapsen sosiaaliset taidot jäävät puutteelliseksi ja lapsen kehitys viivästyy.
Tutkimuksen tulokset koskevat vain Teeriniemen päiväkodin henkilökuntaa, joten tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä. Tilanteet päiväkodissa voivat ajan kuluessa muuttua, tämän vuoksi tulokset ovat luotettavia vain siltä ajalta, jolloin tutkimus on tehty.
Tutkimuksessa oli sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia piirteitä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka jaettiin päiväkodin henkilöstölle sekä asiantuntijoiden haastatteluilla.
Tuloksista ilmeni, että päiväkodin henkilöstö tarvitsee enemmän koulutusta, aikaa ja mahdollisuutta antaa yksilöllistä tukea erityistä tukea tarvitseville lapsille, jotta integroituminen päiväkotiryhmään onnistuisi mahdollisimman hyvin. Lisäksi tutkimuksesta ilmeni myös, että jos lapselle annettava tuki on riittämätöntä, niin lapsen sosiaaliset taidot jäävät puutteelliseksi ja lapsen kehitys viivästyy.
Tutkimuksen tulokset koskevat vain Teeriniemen päiväkodin henkilökuntaa, joten tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä. Tilanteet päiväkodissa voivat ajan kuluessa muuttua, tämän vuoksi tulokset ovat luotettavia vain siltä ajalta, jolloin tutkimus on tehty.