Laadunhallinta kiinteistöhuoltoalan pk-yrityksessä
Ylimäki, Inkeri (2012)
Ylimäki, Inkeri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112216045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laadunhallinta kiinteistöhuoltoalan pk–yrityksessä. Opinnäytetyön teoria keskittyy laatuun, laatujohtamiseen sekä laatujärjestelmiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä laadunhallinnan keinoihin ja sitä kautta osoittaa laadun merkitys yrityksen liiketoiminnassa.
Laatu voidaan määritellä useasta eri näkökulmasta. Nykyään laatu mielletään usein kokonaisuudeksi, jonka tavoitteena on asiakkaiden tyytyväisyyden kasvattaminen, liiketoiminnan kannattavuuden parantaminen sekä yrityksen kilpailukyvyn vahvistaminen.
Laatujohtamisessa pyritään virheiden minimointiin ja laadukkuuden maksimointiin ihmisläheisten johtamismenetelmien kautta. Erityisesti pienten yritysten laatujärjestelmää laatiessa on hyvä muistaa, että laatujärjestelmä tuo parhaimmillaan yritykselle lisäarvoa, kun taas liian monimutkaisesti toteutettu laatujärjestelmä voi sitoa yrityksen resursseja liikaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kehitysprojektina kohdeorganisaatiolle. Kohdeorganisaatio on vuonna 2010 perustettu pieni osakeyhtiö, joka työllistää neljästä kymmeneen henkilöä. Kohdeorganisaatio on nuori kasvava yritys joka tarvitsee jatkuvaa laadunseurantaa. Yrityksessä uskotaan, että jatkuva laadunseuranta parantaa heidän yrityksen kilpailukykyä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaatiolle sopiva laadunhallintajärjestelmä sekä laatia helppolukuinen ja selkeä laatukäsikirja yrityksen toiminnan pohjalta. Laatukäsikirja toteutettiin yhteistyössä yrityksen johdon kanssa.
Laatukäsikirjan tarkoituksena on olla ensiaskel kohti entistä tiiviimpää laadunseurantaa ja laadunkehitystä kohdeorganisaatiossa. Yrityksessä toivotaan, että laatukäsikirjalla saavutetaan järjestelmällisyyttä yrityksen laadunseurantaan.
Laatu voidaan määritellä useasta eri näkökulmasta. Nykyään laatu mielletään usein kokonaisuudeksi, jonka tavoitteena on asiakkaiden tyytyväisyyden kasvattaminen, liiketoiminnan kannattavuuden parantaminen sekä yrityksen kilpailukyvyn vahvistaminen.
Laatujohtamisessa pyritään virheiden minimointiin ja laadukkuuden maksimointiin ihmisläheisten johtamismenetelmien kautta. Erityisesti pienten yritysten laatujärjestelmää laatiessa on hyvä muistaa, että laatujärjestelmä tuo parhaimmillaan yritykselle lisäarvoa, kun taas liian monimutkaisesti toteutettu laatujärjestelmä voi sitoa yrityksen resursseja liikaa.
Opinnäytetyö on toteutettu kehitysprojektina kohdeorganisaatiolle. Kohdeorganisaatio on vuonna 2010 perustettu pieni osakeyhtiö, joka työllistää neljästä kymmeneen henkilöä. Kohdeorganisaatio on nuori kasvava yritys joka tarvitsee jatkuvaa laadunseurantaa. Yrityksessä uskotaan, että jatkuva laadunseuranta parantaa heidän yrityksen kilpailukykyä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaatiolle sopiva laadunhallintajärjestelmä sekä laatia helppolukuinen ja selkeä laatukäsikirja yrityksen toiminnan pohjalta. Laatukäsikirja toteutettiin yhteistyössä yrityksen johdon kanssa.
Laatukäsikirjan tarkoituksena on olla ensiaskel kohti entistä tiiviimpää laadunseurantaa ja laadunkehitystä kohdeorganisaatiossa. Yrityksessä toivotaan, että laatukäsikirjalla saavutetaan järjestelmällisyyttä yrityksen laadunseurantaan.