Kognitiivisten ja toiminnallisten menetelmien käyttö unettomuuden hoidossa
Masalin, Jenni; Venho, Liisa (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516316
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa unikoulu työikäisille unihäiriöistä kärsiville aikuisille. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää unettomuuden lääkkeetöntä hoitoa kognitiivisia ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi teoriaperustan ja sen pohjalta toteutetun unikoulun unihäiriöistä kärsiville työikäisille. Unikoulu sisälsi tietoa unesta ja sen merkityksestä sekä unirytmistä. Lisäksi tehtiin hengitys- ja rentoutusharjoituksia sekä unipäiväkirjan täyttöä. Ryhmäläisille annettiin luettavaksi myös alan kirjallisuutta ja artikkeleita.
Unikoulumalli antaa hyvät perustiedot vastaavanlaisten ryhmien perustamiseen sairaanhoitajille. Se tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan unettomuuden hoitoon ilman lääkkeitä sekä sairaanhoitajille että unihäiriöisille. Unikoulu herättää unettoman pohtimaan oman unettomuutensa syitä sekä antaa keinoja korjata niitä. Sairaanhoitajille se tarjoaa valmiin mallin potilasohjaukseen ryhmässä unettomuuden hoidossa.
Unikoulun sisältöä arvioitiin puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla. Avoimilla kysymyksillä arvioitiin unikoulun sisältöä, menetelmien käytettävyyttä sekä ryhmän merkitystä unikoulussa. Haastattelu toteutettiin viimeisellä kokoontumiskerralla. Yksi ryhmäläisistä oli poissa haastattelukerralla, joten hän vastasi kysymyksiin kirjallisesti sähköpostilla. Haastattelun sisältö analysoitiin sisällönanalyysillä ja vastauksista saatiin luotua kolme yläkategoriaa ja alakategoriat. Niiden pohjalta arvioitiin unikoulun sisältöä sekä saatiin kehittämisehdotuksia.
Valmiin unikoulumallin kehittäminen on tärkeää, koska unettomuuden hoidossa tulisi ensisijaisesti käyttää lääkkeettömiä hoitomuotoja, joiden ohjauksesta ei ole saatavilla valmista materiaalia sairaanhoitajien työvälineeksi.
Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka sisälsi teoriaperustan ja sen pohjalta toteutetun unikoulun unihäiriöistä kärsiville työikäisille. Unikoulu sisälsi tietoa unesta ja sen merkityksestä sekä unirytmistä. Lisäksi tehtiin hengitys- ja rentoutusharjoituksia sekä unipäiväkirjan täyttöä. Ryhmäläisille annettiin luettavaksi myös alan kirjallisuutta ja artikkeleita.
Unikoulumalli antaa hyvät perustiedot vastaavanlaisten ryhmien perustamiseen sairaanhoitajille. Se tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan unettomuuden hoitoon ilman lääkkeitä sekä sairaanhoitajille että unihäiriöisille. Unikoulu herättää unettoman pohtimaan oman unettomuutensa syitä sekä antaa keinoja korjata niitä. Sairaanhoitajille se tarjoaa valmiin mallin potilasohjaukseen ryhmässä unettomuuden hoidossa.
Unikoulun sisältöä arvioitiin puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla. Avoimilla kysymyksillä arvioitiin unikoulun sisältöä, menetelmien käytettävyyttä sekä ryhmän merkitystä unikoulussa. Haastattelu toteutettiin viimeisellä kokoontumiskerralla. Yksi ryhmäläisistä oli poissa haastattelukerralla, joten hän vastasi kysymyksiin kirjallisesti sähköpostilla. Haastattelun sisältö analysoitiin sisällönanalyysillä ja vastauksista saatiin luotua kolme yläkategoriaa ja alakategoriat. Niiden pohjalta arvioitiin unikoulun sisältöä sekä saatiin kehittämisehdotuksia.
Valmiin unikoulumallin kehittäminen on tärkeää, koska unettomuuden hoidossa tulisi ensisijaisesti käyttää lääkkeettömiä hoitomuotoja, joiden ohjauksesta ei ole saatavilla valmista materiaalia sairaanhoitajien työvälineeksi.