Lasten kokemuksia päiväunitilanteista
Pekkala, Krista (2012)
Pekkala, Krista
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112015776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lapset kokevat päiväunitilanteet. Tavoitteena oli selvittää myös, miten päiväunitilanteita saataisiin lasten hyvinvointia tukevimmiksi. Tämän asian selvittämiseksi oli syytä pohtia, miten lapset haluavat aikuisten toimivan päiväunitilanteissa sekä mikä aikuisen toiminnassa vaikuttaa lasten unen saantiin, turvallisuuden tunteeseen ja rauhoittumiseen.
Opinnäytetyön aihe muotoutui käytännön työssä huomaamani kehittämiskohteen ja huomioideni pohjalta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka pohjalla on fenomenologinen lähestymistapa. Aineiston keruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin avulla, jota paikoin täydensi avoin haastattelu. Aineisto analysoitiin Colaizzin (1978) analyysimenetelmän avulla.
Lasten kokemuksista nousi leikin kautta esiin lapsen toiminta nukkumishetken ympärillä, aikuisen toiminta, nukkumiseen tarvittavat konkreettiset esineet, nukkumisympäristö, fyysinen nukkumistapa sekä nukkumiseen liittyvät asiat ja esineet nukkumistilanteen ulkopuolella. Aikuisen toiminta muodostui kokemuksia herättäväksi aiheeksi, joten sillä on iso merkitys päiväunitilanteen järjestämisessä lapsen hyvinvointia tukevaksi.
Tutkimuksen tulokset kertovat sen, että aihe on tärkeä ja pohtimisen arvoinen. Nukkumistilanteen ollessa lapselle herkkä hetki, lapsen hoivan ja tuen tarve on syytä ottaa huomioon nukkumistilanteita järjestettäessä ja niissä hoitajana ollessa.
Opinnäytetyön aihe muotoutui käytännön työssä huomaamani kehittämiskohteen ja huomioideni pohjalta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka pohjalla on fenomenologinen lähestymistapa. Aineiston keruu tapahtui osallistuvan havainnoinnin avulla, jota paikoin täydensi avoin haastattelu. Aineisto analysoitiin Colaizzin (1978) analyysimenetelmän avulla.
Lasten kokemuksista nousi leikin kautta esiin lapsen toiminta nukkumishetken ympärillä, aikuisen toiminta, nukkumiseen tarvittavat konkreettiset esineet, nukkumisympäristö, fyysinen nukkumistapa sekä nukkumiseen liittyvät asiat ja esineet nukkumistilanteen ulkopuolella. Aikuisen toiminta muodostui kokemuksia herättäväksi aiheeksi, joten sillä on iso merkitys päiväunitilanteen järjestämisessä lapsen hyvinvointia tukevaksi.
Tutkimuksen tulokset kertovat sen, että aihe on tärkeä ja pohtimisen arvoinen. Nukkumistilanteen ollessa lapselle herkkä hetki, lapsen hoivan ja tuen tarve on syytä ottaa huomioon nukkumistilanteita järjestettäessä ja niissä hoitajana ollessa.