Harjoittelu ammattitaitoa edistämässä – kartoitus ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta sosionomikoulutuksessa
Helminen, Jari (2021)
Helminen, Jari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-381-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-381-0
Tiivistelmä
Tulevaisuuden sosionomien työ- ja tehtäväalueet tulevat olemaan nykyistä monipuolisempia. Harjoittelut ovat merkittävässä roolissa tulevien sosionomien ammatillisen osaamisen vahvistamisessa. Työn monipuolistuminen asettaa vaatimuksia myös sosionomikoulutuksen harjoittelun kehittämiselle.
Tähän julkaisuun on koottu vuoden 2021 alkupuolella tehdyn sosionomikoulutuksen harjoitteluja koskevan kartoituksen tulokset. Sosiaalialan ammattikorkeakouluverkoston tekemällä kartoituksella luotiin kokonaiskuva sosionomikoulutuksen harjoittelun määrästä ja sisällöstä sekä järjestämisestä. Lisäksi selvitettiin harjoittelujen järjestämisen hyviä käytäntöjä ja kehittämistarpeita sekä sitä, pitäisikö sosionomikoulutuksen harjoittelulle laatia valtakunnallinen suositus. Kyselyyn vastasivat kaikki 20 ammattikorkeakoulua, jotka järjestävät sosionomikoulutusta.
Kyselyn vastauksissa tulee esille, että harjoittelujaksojen suunnittelemisen ja toteuttamisen käytäntöjen tulee olla joustavia. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa harjoittelujensa sisältöihin ja tavoitteisiin, ja tekemiensä valintojen kautta ammatillisen osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittämisen suuntaan.
Viittaaminen
Helminen, J. (2021). Harjoittelu ammattitaitoa edistämässä – kartoitus ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta sosionomikoulutuksessa. (Diak Puheenvuoro 37). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-381-0
Tähän julkaisuun on koottu vuoden 2021 alkupuolella tehdyn sosionomikoulutuksen harjoitteluja koskevan kartoituksen tulokset. Sosiaalialan ammattikorkeakouluverkoston tekemällä kartoituksella luotiin kokonaiskuva sosionomikoulutuksen harjoittelun määrästä ja sisällöstä sekä järjestämisestä. Lisäksi selvitettiin harjoittelujen järjestämisen hyviä käytäntöjä ja kehittämistarpeita sekä sitä, pitäisikö sosionomikoulutuksen harjoittelulle laatia valtakunnallinen suositus. Kyselyyn vastasivat kaikki 20 ammattikorkeakoulua, jotka järjestävät sosionomikoulutusta.
Kyselyn vastauksissa tulee esille, että harjoittelujaksojen suunnittelemisen ja toteuttamisen käytäntöjen tulee olla joustavia. Opiskelijalla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa harjoittelujensa sisältöihin ja tavoitteisiin, ja tekemiensä valintojen kautta ammatillisen osaamisensa ja asiantuntijuutensa kehittämisen suuntaan.
Viittaaminen
Helminen, J. (2021). Harjoittelu ammattitaitoa edistämässä – kartoitus ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta sosionomikoulutuksessa. (Diak Puheenvuoro 37). Diakonia-ammattikorkeakoulu.
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-381-0