Markkinoinnin automaatiojärjestelmän työnkulut : case: Tagomo Digital Oy Ltd
Smirnov, Nikita (2021)
Smirnov, Nikita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052712024
Tiivistelmä
Yrityksissä toteutetaan säännöllisesti toistuvia prosesseja, kuten sähköpostiviestien lähettämistä, julkaisuja sosiaaliseen mediaan ja asiakastietojen päivittämistä, manuaalisesti. Näiden säännöllisesti toteutettavien prosessien taustalla on ihmisen tekemä työ ja siihen käytetty aika. Markkinoinnin automaatiojärjestelmän työnkulun automaatioiden avulla tällaiset säännöllisesti toistuvat prosessit voidaan automatisoida. Etuna on, että työntekijöiden aikaa voidaan käyttää tehokkaammin, kontakteille jaetaan oikeanlaista sisältöä oikea-aikaisesti ja markkinointia voidaan kohdentaa tarkasti.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten yritys voi rakentaa toimivia markkinoinnin automaatiojärjestelmän työnkulkuja. Työn toimeksiantaja oli turkulainen digitoimistoyritys Tagomo Digital Oy, jonka mainostuotannon prosessille tehtiin työnkulkusuunnitelma. Toimeksiantajan mainostuotannon prosessille tehtiin neljä työnkulkusuunnitelmaa hyödyntämällä opinnäytetyössä käytettyjä lähteitä. Tavoitteeksi määritettiin, että työnkulkujen avulla automatisoidaan mainostuotannon työntekijöiden ja asiakkaiden välinen viestintä ja tehostetaan asiakkaan sitouttamista yritykseen. Kun työnkulut rakennettiin työnkulkusuunnitelmaan, työnkuluille määritettiin triggerit ja automatisoitavat toiminnot kohderyhmittäin, jotta työnkulku etenisi työnkululle asetettua tavoitetta kohti. Työnkulkusuunnitelmat esitetään vuokaavioina, joista ilmenee kunkin työnkulun eteneminen prosessin eri vaiheissa.
Työnkulkusuusuunnitelmien työnkulkujen rakentamisessa tärkeää on työnkulkujen huolellinen suunnittelu. Työnkulkuun on määritettävä kohderyhmä ja kohderyhmälle tarjottava sisältö. Työnkulun keskiössä ovat sen toiminnot ja triggerit, koska niiden ansiosta voidaan määrittää haluttu työnkulun eteneminen. Onnistunut työnkulun rakentaminen takaa automaatiojärjestelmän toimivuuden. Tämä tehostaa yrityksen prosessien toteutumista ja auttaa tarjoamaan kohdennetumpaa sisältöä ostajan eri ostoprosessin vaiheisiin. Toimeksiantajan työnkulut onnistuttiin rakentamaan sellaisiksi, että ne vastaavat niille asetettuja tavoitteita. Jatkossa työnkulkujen testaaminen osoittaa mahdolliset parannuskohdat. Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää markkinoinnin automaatiojärjestelmään rakennettavien työnkulkujen yhdistämistä kolmannen osapuolen alustoihin ja tämän vaikutusta työnkulkuun.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten yritys voi rakentaa toimivia markkinoinnin automaatiojärjestelmän työnkulkuja. Työn toimeksiantaja oli turkulainen digitoimistoyritys Tagomo Digital Oy, jonka mainostuotannon prosessille tehtiin työnkulkusuunnitelma. Toimeksiantajan mainostuotannon prosessille tehtiin neljä työnkulkusuunnitelmaa hyödyntämällä opinnäytetyössä käytettyjä lähteitä. Tavoitteeksi määritettiin, että työnkulkujen avulla automatisoidaan mainostuotannon työntekijöiden ja asiakkaiden välinen viestintä ja tehostetaan asiakkaan sitouttamista yritykseen. Kun työnkulut rakennettiin työnkulkusuunnitelmaan, työnkuluille määritettiin triggerit ja automatisoitavat toiminnot kohderyhmittäin, jotta työnkulku etenisi työnkululle asetettua tavoitetta kohti. Työnkulkusuunnitelmat esitetään vuokaavioina, joista ilmenee kunkin työnkulun eteneminen prosessin eri vaiheissa.
Työnkulkusuusuunnitelmien työnkulkujen rakentamisessa tärkeää on työnkulkujen huolellinen suunnittelu. Työnkulkuun on määritettävä kohderyhmä ja kohderyhmälle tarjottava sisältö. Työnkulun keskiössä ovat sen toiminnot ja triggerit, koska niiden ansiosta voidaan määrittää haluttu työnkulun eteneminen. Onnistunut työnkulun rakentaminen takaa automaatiojärjestelmän toimivuuden. Tämä tehostaa yrityksen prosessien toteutumista ja auttaa tarjoamaan kohdennetumpaa sisältöä ostajan eri ostoprosessin vaiheisiin. Toimeksiantajan työnkulut onnistuttiin rakentamaan sellaisiksi, että ne vastaavat niille asetettuja tavoitteita. Jatkossa työnkulkujen testaaminen osoittaa mahdolliset parannuskohdat. Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää markkinoinnin automaatiojärjestelmään rakennettavien työnkulkujen yhdistämistä kolmannen osapuolen alustoihin ja tämän vaikutusta työnkulkuun.