”Kyllähän se lapsi siinä keskipisteenä ensisijainen on” LAPSILÄHTÖINEN TYÖSKENTELY ERI-IKÄISTEN LASTEN JA NUORTEN KANSSA JOENSUUN LASTENSUOJELUN ALKUARVIOINNISSA
Kettunen, Sanna; Mehto, Miia (2012)
Kettunen, Sanna
Mehto, Miia
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Joensuun lastensuojelun alkuarvioinnin sosiaalityöntekijöiden sekä heidän yhteistyökumppaneidensa kokemuksia alkuarvioinnin lapsilähtöisyydestä. Tavoitteena oli tarkastella, millaista työskentelyn tulisi alkuarvioinnissa olla, jotta siinä toteutuisi lapsilähtöisyys sekä eri-ikäisten lasten ja nuorten osallisuus ja kuuleminen.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla haastattelemalla Joensuun alkuarviointisosiaalityöntekijöitä sekä heidän yhteistyökumppaneidensa lastensuojelun kotipalvelun, kasvatus- ja perheneuvolan sekä nuorisoaseman työntekijöitä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Joensuun lastensuojelun alkuarvioinnin työskentely on lapsilähtöistä. Lapsia ja nuoria osallistetaan työskentelyssä monipuolisesti ja erilaisia menetelmiä ja välineitä osataan käyttää hyvin osallistamisen tukena. Tutkimuksessa käy ilmi, että eri-ikäisiä lapsia ja nuoria tulee osallistaa ja kuulla eri tavoin heidän kehitystasonsa huomioon ottaen. Jatkotutkimuksena voisi parin vuoden kuluttua kerätä kokemuksia kolmannen sosiaalityöntekijän hyödyllisyydestä sekä ikäryhmäjaosta. Myös asiakkaiden kokemuksia alkuarvioinnista voisi tutkia.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelulla haastattelemalla Joensuun alkuarviointisosiaalityöntekijöitä sekä heidän yhteistyökumppaneidensa lastensuojelun kotipalvelun, kasvatus- ja perheneuvolan sekä nuorisoaseman työntekijöitä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että Joensuun lastensuojelun alkuarvioinnin työskentely on lapsilähtöistä. Lapsia ja nuoria osallistetaan työskentelyssä monipuolisesti ja erilaisia menetelmiä ja välineitä osataan käyttää hyvin osallistamisen tukena. Tutkimuksessa käy ilmi, että eri-ikäisiä lapsia ja nuoria tulee osallistaa ja kuulla eri tavoin heidän kehitystasonsa huomioon ottaen. Jatkotutkimuksena voisi parin vuoden kuluttua kerätä kokemuksia kolmannen sosiaalityöntekijän hyödyllisyydestä sekä ikäryhmäjaosta. Myös asiakkaiden kokemuksia alkuarvioinnista voisi tutkia.