"Yleens lapsi kiusaa lasta ja aikuine tulee komentamaa" : Naantalin vuoropäiväkodin lasten ja työntekijöiden ajatuksia kiusaamisesta
Nybondas, Christina (2012)
Nybondas, Christina
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616506
Tiivistelmä
Naantalin kaupunki on tehostanut kiusaamiseen puuttumista päiväkodeissa ja vuoden 2012 aikana jokaisessa kaupungin päiväkodissa tulee olla kiusaamisen ehkäisyn suunnitelma. Tutkimukseni tavoitteena on tukea Vuoropäiväkodin suunnitelman tekemistä ja tuoda esille uusia näkökulmia. Tutkimuksen aiheena on kiusaaminen varhaiskasvatuksessa; mitä kiusaaminen on lasten ja työntekijöiden mielestä, millaista kiusaamista esiintyy juuri tässä päiväkodissa ja miten työntekijät puuttuvat kiusaamistilanteisiin.
Toteutin tutkimuksen Naantalin kaupungin Keskustan Vuoropäiväkodissa, jossa haastattelin sekä työntekijöitä että lapsia. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua ja litteroituani haastattelut analysoin tulokset sisällönanalyysin avulla. Olen esittänyt tutkimuksen tulokset tutkimuskysymysten mukaan.
Tulosten perusteella työntekijöiden ja lasten käsitys kiusaamisesta on pitkälti samanlainen. Pienemmät lapset kuvailevat kiusaamista usein enemmän fyysiseksi ja sanalliseksi, kun taas vanhemmat lapset ymmärtävät myös psyykkisten tekojen, kuten huijaamisen, olevan kiusaamista. Tässä päiväkodissa on havaittu sekä psyykkisen että fyysisen kiusaamisen tapoja. Työntekijät puuttuvat kiusaamistilanteisiin usein keskustelemalla tai laittamalla lapsen ”jäähylle”. Päiväkodissa on käytetty myös ennaltaehkäiseviä puuttumistapoja, kuten nukketeatteria ja pienryhmätoimintaa.
Toteutin tutkimuksen Naantalin kaupungin Keskustan Vuoropäiväkodissa, jossa haastattelin sekä työntekijöitä että lapsia. Tutkimusmenetelmänä käytin teemahaastattelua ja litteroituani haastattelut analysoin tulokset sisällönanalyysin avulla. Olen esittänyt tutkimuksen tulokset tutkimuskysymysten mukaan.
Tulosten perusteella työntekijöiden ja lasten käsitys kiusaamisesta on pitkälti samanlainen. Pienemmät lapset kuvailevat kiusaamista usein enemmän fyysiseksi ja sanalliseksi, kun taas vanhemmat lapset ymmärtävät myös psyykkisten tekojen, kuten huijaamisen, olevan kiusaamista. Tässä päiväkodissa on havaittu sekä psyykkisen että fyysisen kiusaamisen tapoja. Työntekijät puuttuvat kiusaamistilanteisiin usein keskustelemalla tai laittamalla lapsen ”jäähylle”. Päiväkodissa on käytetty myös ennaltaehkäiseviä puuttumistapoja, kuten nukketeatteria ja pienryhmätoimintaa.