"Tässähän tulee hiki!". Sensomotorisen radan käytettävyys Juvanpuiston lastentalon päiväkodissa
Serpola, Jonna; Väärälä, Tanja; Berlin, Jenny (2012)
Serpola, Jonna
Väärälä, Tanja
Berlin, Jenny
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716673
Tiivistelmä
Valtakunnallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa luetellaan lapselle ominaiset tavat toimia ja ajatella, liikkuminen on yksi niistä. Lapselle ominaiset toiminnan tavat tulee huomioida toiminnan suunnittelussa ja toteutuksen muodoissa. Liikkuminen on lapsen luonnollinen tapa tutustua itseensä, toisiin ihmisiin sekä ympäristöön. Lapsen tietoisuus omasta kehosta sekä sen hallinnasta luo pohjan terveelle itsetunnolle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sensomotorinen rata sopii käytettäväksi Juvanpuiston lastentalon päiväkodissa. Tarkoituksenamme oli myös tuoda työelämässä toimijoille uusia työvälineitä arkeen sekä antaa työntekijöille uusia ideoita tukemaan lasten liikkumista. Suunnittelemamme sensomotorinen rata antaa uusia näkökulmia liikuntavälineiden käyttöön sekä pienen liikuntasalin mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää viisi liikuntatuokiota Juvanpuiston lastentalon päiväkodissa sensomotorista rataa käyttäen. Tavoitteenamme on luoda lapsille onnistumisen elämyksiä ja kokemuksia liikunnan avulla.
Laajasti määritellen käytettävyys on tuoteominaisuus, joka kuvaa esimerkiksi jonkin välineen käytön miellyttävyyttä, helppoutta sekä sen tehokkuutta sen ominaisessa käyttöympäristössä ja tarkoituksessa. Sensomotorinen rata on motoriikkarata, joka tukee sensomotoristen taitojen kehittymistä. Sensomotorisen radan tulee olla innostava ja sopivan haasteellinen lasten ikätaso huomioiden, jolloin se tukee kehitystä mielekkäästi. Motorisella kehityksellä tarkoitetaan liikkeiden kehitystä, joka tapahtuu jatkumona hedelmöityksestä aikuisuuteen. Motorinen kehitys etenee vaiheittain yksilön kasvaessa karkeamotoriikan kehittymisestä hienomotoriikan kehittymiseen. Sensorinen integraatio tarkoittaa aistitiedon jäsentämistä. Ympäristön tarjoamat virikkeet ovat tärkeässä roolissa motoristen taitojen sekä sensorisen integraation kehittymisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla strukturoidun lomakkeen avulla videointia ja valokuvausta hyödyntäen. Havainnoinnissa keskityttiin tarkastelemaan radan turvallisuutta, tilan sopivuutta sen käyttöön, välineiden monipuolisuutta, lasten motivoituneisuutta sekä radan sujuvuutta. Tutkimuksen kohdejoukkona oli yhdeksän 5-vuotiasta lasta. Kerätty aineisto analysoitiin havaintojen pohjalta.
Sensomotorinen rata soveltuu Juvanpuiston lastentalon päiväkotiin, ja se on muunneltavissa ikätason mukaan. Päiväkodin henkilökunta sai uusia konkreettisia liikuntavälineitä sekä ideoita työhönsä. Liikuntatuokioiden aikana lapset kokivat iloa ja riemua sekä olivat motivoituneita. Päiväkodin tilat soveltuivat sensomotorisen radan käyttöön.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sensomotorinen rata sopii käytettäväksi Juvanpuiston lastentalon päiväkodissa. Tarkoituksenamme oli myös tuoda työelämässä toimijoille uusia työvälineitä arkeen sekä antaa työntekijöille uusia ideoita tukemaan lasten liikkumista. Suunnittelemamme sensomotorinen rata antaa uusia näkökulmia liikuntavälineiden käyttöön sekä pienen liikuntasalin mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää viisi liikuntatuokiota Juvanpuiston lastentalon päiväkodissa sensomotorista rataa käyttäen. Tavoitteenamme on luoda lapsille onnistumisen elämyksiä ja kokemuksia liikunnan avulla.
Laajasti määritellen käytettävyys on tuoteominaisuus, joka kuvaa esimerkiksi jonkin välineen käytön miellyttävyyttä, helppoutta sekä sen tehokkuutta sen ominaisessa käyttöympäristössä ja tarkoituksessa. Sensomotorinen rata on motoriikkarata, joka tukee sensomotoristen taitojen kehittymistä. Sensomotorisen radan tulee olla innostava ja sopivan haasteellinen lasten ikätaso huomioiden, jolloin se tukee kehitystä mielekkäästi. Motorisella kehityksellä tarkoitetaan liikkeiden kehitystä, joka tapahtuu jatkumona hedelmöityksestä aikuisuuteen. Motorinen kehitys etenee vaiheittain yksilön kasvaessa karkeamotoriikan kehittymisestä hienomotoriikan kehittymiseen. Sensorinen integraatio tarkoittaa aistitiedon jäsentämistä. Ympäristön tarjoamat virikkeet ovat tärkeässä roolissa motoristen taitojen sekä sensorisen integraation kehittymisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla strukturoidun lomakkeen avulla videointia ja valokuvausta hyödyntäen. Havainnoinnissa keskityttiin tarkastelemaan radan turvallisuutta, tilan sopivuutta sen käyttöön, välineiden monipuolisuutta, lasten motivoituneisuutta sekä radan sujuvuutta. Tutkimuksen kohdejoukkona oli yhdeksän 5-vuotiasta lasta. Kerätty aineisto analysoitiin havaintojen pohjalta.
Sensomotorinen rata soveltuu Juvanpuiston lastentalon päiväkotiin, ja se on muunneltavissa ikätason mukaan. Päiväkodin henkilökunta sai uusia konkreettisia liikuntavälineitä sekä ideoita työhönsä. Liikuntatuokioiden aikana lapset kokivat iloa ja riemua sekä olivat motivoituneita. Päiväkodin tilat soveltuivat sensomotorisen radan käyttöön.