Rasitteet ja erityisesti tieoikeudet vanhan sopimuksen perusteella
Väyrynen, Tero (2012)
Väyrynen, Tero
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716746
Tiivistelmä
Rasite- ja tieoikeuksia koskeva lainsäädäntö on kehittynyt. Aluksi kiinteistönomistajilla oli oikeuksien perustamista koskeva sopimusvapaus, josta on vaiheittain siirrytty pelkästään kiinteistötoimituksissa tapahtuvaan oikeuksien perustamiseen. Silti nykyinen yksityistielaki tunnustaa vanhaan sopimukseen perustuvan tieoikeuden. Tämän opinnäytetyön tavoitteena olikin selvittää, milloin ja millä edellytyksin vanha tiesopimus on voinut olla yksityistielain mukaisen tieoikeuden syntyperusteena. Lisäksi tavoitteena oli selvittää näiden sopimustieoikeuksien kiinteistötoimituksiin ja kiinteistörekisteriin heijastamat vaikutukset. Jos vaikutukset aikaansaavat kehittämistarpeita, oli niihin tarkoitus etsiä vastaukset.
Tutkimustehtävän pääpaino oli lainsäädännön kehityksen sekä oikeuskirjallisuuden tutkimisessa. Oikeuskirjallisuudesta todettiin, ettei tutkimustehtävän kaltaista kokonaisuutta ole tähän mennessä tutkittu, vaikkakin sopimukseen perustuvia rasitteita ja tieoikeuksia on jo tutkittu laajasti. Tutkimustehtävään haettiin vastauksia myös kirjoittajan omista kokemuksista sekä kyselystä, joka tehtiin Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööreille. Lisäksi huomioon otettiin niin Suomessa kuin kansainvälisesti tehtyjä selvityksiä sekä kannanottoja. Kehittämistarpeisiin haettiin vastauksia Ruotsissa ja Suomessa jo olevasta rasitteita koskevasta lainsäädännöstä.
Tutkimustehtävän lopputuloksena todettiin, että varhaisista ajoista yksityistielain voimaantuloon asti tehty tiesopimus on voinut olla yksityistielain mukaisen tieoikeuden syntyperusteena. Kuitenkin tämän sopimustieoikeuden syntymiselle ovat edellytyksenä tietyt tiesopimukseen kohdistuvat vaatimukset. Sopimustieoikeuteen liittyy monenlaisia epäselvyyksiä, jotka heijastuvat kiinteistötoimituksiin ongelmina. Ongelmia poistavaa ohjeistusta ei ole lainkaan. Toisaalta sopimustieoikeudet ovat erittäin puutteellisesti merkittyjä nykyiseen kiinteistörekisteriin, sillä vanhastaan niiden rekisteröintiä koskevia säännöksiä on ollut niukasti. Siten sanotut tieoikeudet heikentävät kiinteistörekisterin laatua. Kiinteistörekisterin laadun parantamiseksi on jo laadittu toimintamalleja, joskaan ne eivät sopimustieoikeuksien osalta ole riittäviä.
Näin ollen kiinteistötoimituksiin ja kiinteistörekisteriin kohdistuu kehittämistarpeita. Kiinteistötoimitusten ongelmien poistamiseksi kehitettiin ohjeistukset niin yksityistietoimituksia kuin lohkomisia ajatellen. Lisäksi kehitettiin kaksi vaihtoehtoista lainsäädäntöön kohdistuvaa muutosehdotusta, joilla on tarkoitus poistaa kiinteistötoimitusten ongelmia sekä parantaa kiinteistörekisterin laatua. Muutosehdotuksista toinen lakkauttaa sopimustieoikeudet ja toinen korostaa nykyisiä toimintamalleja.
Tutkimustehtävän pääpaino oli lainsäädännön kehityksen sekä oikeuskirjallisuuden tutkimisessa. Oikeuskirjallisuudesta todettiin, ettei tutkimustehtävän kaltaista kokonaisuutta ole tähän mennessä tutkittu, vaikkakin sopimukseen perustuvia rasitteita ja tieoikeuksia on jo tutkittu laajasti. Tutkimustehtävään haettiin vastauksia myös kirjoittajan omista kokemuksista sekä kyselystä, joka tehtiin Maanmittauslaitoksen toimitusinsinööreille. Lisäksi huomioon otettiin niin Suomessa kuin kansainvälisesti tehtyjä selvityksiä sekä kannanottoja. Kehittämistarpeisiin haettiin vastauksia Ruotsissa ja Suomessa jo olevasta rasitteita koskevasta lainsäädännöstä.
Tutkimustehtävän lopputuloksena todettiin, että varhaisista ajoista yksityistielain voimaantuloon asti tehty tiesopimus on voinut olla yksityistielain mukaisen tieoikeuden syntyperusteena. Kuitenkin tämän sopimustieoikeuden syntymiselle ovat edellytyksenä tietyt tiesopimukseen kohdistuvat vaatimukset. Sopimustieoikeuteen liittyy monenlaisia epäselvyyksiä, jotka heijastuvat kiinteistötoimituksiin ongelmina. Ongelmia poistavaa ohjeistusta ei ole lainkaan. Toisaalta sopimustieoikeudet ovat erittäin puutteellisesti merkittyjä nykyiseen kiinteistörekisteriin, sillä vanhastaan niiden rekisteröintiä koskevia säännöksiä on ollut niukasti. Siten sanotut tieoikeudet heikentävät kiinteistörekisterin laatua. Kiinteistörekisterin laadun parantamiseksi on jo laadittu toimintamalleja, joskaan ne eivät sopimustieoikeuksien osalta ole riittäviä.
Näin ollen kiinteistötoimituksiin ja kiinteistörekisteriin kohdistuu kehittämistarpeita. Kiinteistötoimitusten ongelmien poistamiseksi kehitettiin ohjeistukset niin yksityistietoimituksia kuin lohkomisia ajatellen. Lisäksi kehitettiin kaksi vaihtoehtoista lainsäädäntöön kohdistuvaa muutosehdotusta, joilla on tarkoitus poistaa kiinteistötoimitusten ongelmia sekä parantaa kiinteistörekisterin laatua. Muutosehdotuksista toinen lakkauttaa sopimustieoikeudet ja toinen korostaa nykyisiä toimintamalleja.