Tulevien insinöörien ja terveydenhoitajien työelämän tunnetaitokartoitus : Mitä tulevassa ammatissa tarvitaan?
Kouhia, Kimmo; Pietilä, Irja; Toikka, Tarja; Suvisaari, Ann-Marie (2012)
Kouhia, Kimmo
Pietilä, Irja
Toikka, Tarja
Suvisaari, Ann-Marie
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112516325
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen takana on ryhmä eri alojen opettajia, joilla on jokaisella pitkä vuosia jatkunut opettajakokemus. Ryhmä kiinnostui haastavasta aiheesta jo melko varhaisessa vaiheessa opettajankoulutusta. Tunteet ovat abstrakti asia, niitä ei voi mitata, vaikka ne näkyvät toiminnassa. Aivotutkimus on tehnyt tunteet uudella tavalla tärkeiksi ymmärtää ja käsitellä työelämän kontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut kartoittaa ja kuvata AMK-opiskelijoiden käsityksiä tulevaisuuden työelämän viestintä- ja tunnetaidoista.
Koehenkilöinä ovat olleet Tampereen ammattikorkeakoulun toisen vuoden koneinsinööriopiskelijat sekä Laurea-ammattikorkeakoulun neljännen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat. Insinöörien ja sairaanhoitajien valikoituminen tutkimukseen oli sattumaa. Emme hakeneet tietoisesti ammattialoja, joissa tunnekäsitykset voisivat olla vastakkaiset. Ryhmäämme vain kuului näiden alojen opettajia. Kartoitukset suoritettiin lokakuussa 2012. Opiskelijat pohtivat ohjatusti tunnesanalistan avulla pienissä ryhmissä, mitä tunnetaitoja he pitivät oman ammattinsa edustajille tärkeinä tulevassa työelämässä. Lisäksi molemmat ryhmät listasivat toistensa tarvitsemia tunnesanoja. Käytimme “Tulevaisuuden työelämän tunnesalkuksi” kutsumassamme kartoituksessa kahta erilaista menetelmää.
Kartoituksen perusteella insinööriopiskelijoiden omista tunnetaidoista kärkeen nousivat innovatiivisuus, paineensietokyky, yhteistyöhalukkuus, taitavuus sekä kärsivällisyys. Insinööriopiskelijoiden terveydenhoitajille antamien tunnetaitojen ja ominaisuuksien kärkiviisikossa ovat taitavuus, paineensietokyky, hienotunteisuus, toisten auttaminen ja kärsivällisyys. Terveydenhoitajien itselleen antamista tunnetaidoista etusijalle nousivat suvaitsevuus, ystävällisyys, positiivisuus, onnellisuus, yhteistyöhalukkuus ja rehellisyys. Terveydenhoitajaopiskelijat painottivat insinöörien tunnetaidoissa kilpailuhenkisyyttä, paineensietokykyä, neuvokkuutta, yhteistyöhalukkuutta, toimintatarmoa, taitavuutta, kiinnostuneisuutta, innovatiivisuutta ja yksitoikkoisuuden sietokykyä. Molemmat ryhmät painottivat tunnetaitojen merkitystä jokapäiväisessä elämässään ja erityisesti työelämän ristiriitatilanteissa ja vaativissa projekteissa.
Tutkijat saivat viitteitä siitä, miten opiskelijat suhtautuvat tunteisiin työelämäkompetenssina ja mitä tunteita he pitivät tärkeinä tulevassa työelämässään. Tutkimus valottaa myös miten tunnetaitoja voisi tutkia opiskelijoiden keskuudessa.
Koehenkilöinä ovat olleet Tampereen ammattikorkeakoulun toisen vuoden koneinsinööriopiskelijat sekä Laurea-ammattikorkeakoulun neljännen vuoden terveydenhoitajaopiskelijat. Insinöörien ja sairaanhoitajien valikoituminen tutkimukseen oli sattumaa. Emme hakeneet tietoisesti ammattialoja, joissa tunnekäsitykset voisivat olla vastakkaiset. Ryhmäämme vain kuului näiden alojen opettajia. Kartoitukset suoritettiin lokakuussa 2012. Opiskelijat pohtivat ohjatusti tunnesanalistan avulla pienissä ryhmissä, mitä tunnetaitoja he pitivät oman ammattinsa edustajille tärkeinä tulevassa työelämässä. Lisäksi molemmat ryhmät listasivat toistensa tarvitsemia tunnesanoja. Käytimme “Tulevaisuuden työelämän tunnesalkuksi” kutsumassamme kartoituksessa kahta erilaista menetelmää.
Kartoituksen perusteella insinööriopiskelijoiden omista tunnetaidoista kärkeen nousivat innovatiivisuus, paineensietokyky, yhteistyöhalukkuus, taitavuus sekä kärsivällisyys. Insinööriopiskelijoiden terveydenhoitajille antamien tunnetaitojen ja ominaisuuksien kärkiviisikossa ovat taitavuus, paineensietokyky, hienotunteisuus, toisten auttaminen ja kärsivällisyys. Terveydenhoitajien itselleen antamista tunnetaidoista etusijalle nousivat suvaitsevuus, ystävällisyys, positiivisuus, onnellisuus, yhteistyöhalukkuus ja rehellisyys. Terveydenhoitajaopiskelijat painottivat insinöörien tunnetaidoissa kilpailuhenkisyyttä, paineensietokykyä, neuvokkuutta, yhteistyöhalukkuutta, toimintatarmoa, taitavuutta, kiinnostuneisuutta, innovatiivisuutta ja yksitoikkoisuuden sietokykyä. Molemmat ryhmät painottivat tunnetaitojen merkitystä jokapäiväisessä elämässään ja erityisesti työelämän ristiriitatilanteissa ja vaativissa projekteissa.
Tutkijat saivat viitteitä siitä, miten opiskelijat suhtautuvat tunteisiin työelämäkompetenssina ja mitä tunteita he pitivät tärkeinä tulevassa työelämässään. Tutkimus valottaa myös miten tunnetaitoja voisi tutkia opiskelijoiden keskuudessa.