Näöntutkimus aikuisen asiakkaan näkökulmasta
Koskela, Elisa; Heiskanen, Taru (2012)
Koskela, Elisa
Heiskanen, Taru
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716893
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme taustana oli kiinnostus käytännön läheiseen aiheeseen, josta olisi hyötyä työelämässä. Valitsimme aiheeksemme näöntutkimuksen, sillä se on tärkeä osa optikon työnkuvaa. Viime vuosina näöntutkimusajat ovat lyhentyneet ja samalla asiakkaat ovat alkaneet vaatia enemmän palvelua. Koska optisella alalla kilpailutilanne on koventunut, palveluun on kiinnitettävä enenevässä määrin huomiota.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla, millaisena aikuiset asiakkaat kokevat näöntutkimuksen. Tavoitteenamme oli saada tietoa, kuinka näöntutkimusta voidaan kehittää asiakkaan kannalta.
Tutkimuksemme oli kvantitatiivinen kyselytutkimus aikuisille näöntutkimusasiakkaille. Aineisto kerättiin useassa eri optikkoliikkeessä paperisena kyselynä. Kyselylomake oli puolistrukturoitu. Saimme kyselyymme 45 vastausta. Analysoimme aineiston SPSS Statistics 19 -ohjelmalla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että näöntutkimusta pidetään miellyttävänä kokemuksena, mitä edesauttaa hyvä asiakaspalvelu ja optikon ammattitaito. Tutkimukseemme osallistuneet pitivät näöntutkimukseen kulunutta aikaa sopivana, kun se oli 20–30 minuuttia. Moni arvosti kiireettömyyttä ja rauhallisuutta näöntutkimustilanteessa. Jotkut asiakkaista toivoivat, että näöntutkimuksen vaiheista olisi kerrottu enemmän. Muuten optikon vuorovaikutus asiakkaan kanssa oli koettu hyväksi.
Tutkimuksemme tulokset lisäsivät tietoa näöntutkimuksesta asiakkaan näkökulmasta. Tuloksista selviää, miten asiakkaat kokevat näöntutkimuksen ja millaisia asioita he arvostavat näöntutkimustilanteessa. Tuloksia voidaan käytännössä hyödyntää silloin, kun halutaan parantaa asiakaspalvelua näöntutkimustilanteissa. Tutkimustuloksista ja avoimista kysymyksistä saatu yleisvaikutelma näöntutkimuksesta oli positiivinen, mutta muutamassa asiassa olisi parantamisen varaa.
Tutkimuksemme tarkoituksena oli kuvailla, millaisena aikuiset asiakkaat kokevat näöntutkimuksen. Tavoitteenamme oli saada tietoa, kuinka näöntutkimusta voidaan kehittää asiakkaan kannalta.
Tutkimuksemme oli kvantitatiivinen kyselytutkimus aikuisille näöntutkimusasiakkaille. Aineisto kerättiin useassa eri optikkoliikkeessä paperisena kyselynä. Kyselylomake oli puolistrukturoitu. Saimme kyselyymme 45 vastausta. Analysoimme aineiston SPSS Statistics 19 -ohjelmalla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että näöntutkimusta pidetään miellyttävänä kokemuksena, mitä edesauttaa hyvä asiakaspalvelu ja optikon ammattitaito. Tutkimukseemme osallistuneet pitivät näöntutkimukseen kulunutta aikaa sopivana, kun se oli 20–30 minuuttia. Moni arvosti kiireettömyyttä ja rauhallisuutta näöntutkimustilanteessa. Jotkut asiakkaista toivoivat, että näöntutkimuksen vaiheista olisi kerrottu enemmän. Muuten optikon vuorovaikutus asiakkaan kanssa oli koettu hyväksi.
Tutkimuksemme tulokset lisäsivät tietoa näöntutkimuksesta asiakkaan näkökulmasta. Tuloksista selviää, miten asiakkaat kokevat näöntutkimuksen ja millaisia asioita he arvostavat näöntutkimustilanteessa. Tuloksia voidaan käytännössä hyödyntää silloin, kun halutaan parantaa asiakaspalvelua näöntutkimustilanteissa. Tutkimustuloksista ja avoimista kysymyksistä saatu yleisvaikutelma näöntutkimuksesta oli positiivinen, mutta muutamassa asiassa olisi parantamisen varaa.