Myymälämarkkinointimateriaalin tuotteistus
Manninen, Hanna (2012)
Manninen, Hanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716896
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty MTV MEDIAn maksu-tv:n toimeksiannosta. Sen tavoitteena on kehittää toimivampi tapa tilata ja toimittaa myymälämarkkinointimateriaalia sekä selvittää mitä vaaditaan, jotta operaattorit laittavat materiaalin esille. Työ on toteutettu produktina.
Työn aluksi tutustutaan toimeksiantajaan ja maksu-tv-toimialaan. Teoriaosuus alkaa puolestaan katsauksella siitä, miksi kuluttaja ostaa. Sen jälkeen perehdytään tuotteeseen ja palveluun, tuotteistamiseen sekä myymälämarkkinointiin. Teorian ohella käydään samaan aikaan läpi, miten maksu-tv liittyy käsiteltyihin aiheisiin.
Itse produkti pohjautuu teoriatiedon lisäksi haastatteluihin ja sähköpostikyselyihin. Haastateltavina olivat MTV MEDIAn maksu-tv:n myyntipäälliköt sekä markkinointi-päällikkö. Sähköpostikysely puolestaan lähetettiin operaattoreiden maksu-tv-markkinoinnista vastaaville henkilöille. He saivat välittää kyselyä myös myymäläkenttään, mikäli he näkivät sen tarpeelliseksi. Vastauksia saatiin seitsemän kappaletta ja edustettuina olivat pääasiassa pienet paikalliset operaattorit sekä kaksi valtakunnallista.
Vastausten perusteella laadittiin kaksi vuokaaviota. Toinen kuvaa entistä myymälä-markkinointimateriaalin tilaus- ja toimitusprosessia. Toinen kuvaa puolestaan uutta tapaa ja sen tueksi laadittiin myös yksinkertainen tuotteistus ohjeineen. Tuotteistus koostuu kokoelmasta myymälämarkkinointimateriaalia ja operaattorit valitsevat niistä itselleen sopivimmat tiettyjen rajoitusten puitteissa.
Tuotteistuksen ja uuden, kerran vuodessa tapahtuvan, tilausprosessin käyttöönotto vaatii alkuun paljon työtä MTV MEDIAn osalta, sillä kaikkien operaattoreiden kanssa on käytävä neuvottelut materiaalin ajankohdista ja määristä. Mutta tuotteistus helpottaa työtaakkaa koko loppuvuodeksi, koska myymälämarkkinointimateriaalin isot linjat, määrät ja toimitusosoitteet ovat tiedossa.
Työn aluksi tutustutaan toimeksiantajaan ja maksu-tv-toimialaan. Teoriaosuus alkaa puolestaan katsauksella siitä, miksi kuluttaja ostaa. Sen jälkeen perehdytään tuotteeseen ja palveluun, tuotteistamiseen sekä myymälämarkkinointiin. Teorian ohella käydään samaan aikaan läpi, miten maksu-tv liittyy käsiteltyihin aiheisiin.
Itse produkti pohjautuu teoriatiedon lisäksi haastatteluihin ja sähköpostikyselyihin. Haastateltavina olivat MTV MEDIAn maksu-tv:n myyntipäälliköt sekä markkinointi-päällikkö. Sähköpostikysely puolestaan lähetettiin operaattoreiden maksu-tv-markkinoinnista vastaaville henkilöille. He saivat välittää kyselyä myös myymäläkenttään, mikäli he näkivät sen tarpeelliseksi. Vastauksia saatiin seitsemän kappaletta ja edustettuina olivat pääasiassa pienet paikalliset operaattorit sekä kaksi valtakunnallista.
Vastausten perusteella laadittiin kaksi vuokaaviota. Toinen kuvaa entistä myymälä-markkinointimateriaalin tilaus- ja toimitusprosessia. Toinen kuvaa puolestaan uutta tapaa ja sen tueksi laadittiin myös yksinkertainen tuotteistus ohjeineen. Tuotteistus koostuu kokoelmasta myymälämarkkinointimateriaalia ja operaattorit valitsevat niistä itselleen sopivimmat tiettyjen rajoitusten puitteissa.
Tuotteistuksen ja uuden, kerran vuodessa tapahtuvan, tilausprosessin käyttöönotto vaatii alkuun paljon työtä MTV MEDIAn osalta, sillä kaikkien operaattoreiden kanssa on käytävä neuvottelut materiaalin ajankohdista ja määristä. Mutta tuotteistus helpottaa työtaakkaa koko loppuvuodeksi, koska myymälämarkkinointimateriaalin isot linjat, määrät ja toimitusosoitteet ovat tiedossa.