Messujen ohjelman kävijälähtöinen ja sisällöllinen kehittäminen : case: Matkamessut
Niemi, Heidi (2012)
Niemi, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112316238
Tiivistelmä
Tämän kvantitatiivisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten saada Matkamessujen yleisöaikainen oheisohjelma kävijöitä parhaiten palvelevaksi ja sisällöltään kiinnostavaksi. Matkamessut ovat vuosittainen, Pohjoismaiden suurin matkailualan tapahtuma. Sosiaalisessa mediassa julkaistun kyselyn tulosten pohjalta esitetään kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle, Suomen Messuille, tukien tulevien messujen ohjelmallista kehitystä.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Työn teoriaosassa perehdytään ohjelmasuunnittelun erityispiirteisiin messutapahtumassa, messukävijöihin ja näiden ohjelmallisiin intresseihin, ohjelman elinkaaren vaiheisiin sekä ohjelman innovatiiviseen ja tasapainoiseen kehittämiseen. Työn tutkimuksellisessa osassa esitellään käytetyt tukimusmenetelmät sekä saadut tulokset, joita suhteutetaan asetettuun viitekehykseen sekä vertaillaan aiempiin tutkimustuloksiin.
Tutkimus suoritettiin kyselynä, joka julkaistiin ensimmäisen kerran tapahtuman Facebook-sivulla 11.9.2012. Kysely suljettiin 19.9.2012, jolloin siihen oli vastannut 579 henkilöä. Työssä tarkastellaan 511 yleisökävijän otosta sekä luodaan katsaus tutkimukseen vastanneiden yleisö- ja ammattilaiskävijöiden ohjelmallisten intressien eroihin työn viitekehyksessä esiintyneen teorian todentamiseksi.
Tutkimuksen teemoja ovat ohjelmien onnistunut ajoittaminen, huvin ja hyödyn suhteen mitoittaminen ohjelmassa sekä ohjelmasisältöjen kehittäminen. Yksi tutkimuksen merkittävimmistä tuloksista on ohjelmasta saatavan hyödyn merkityksen korostuminen tapahtuman yleisökävijöille suhteessa ohjelman viihdearvoon. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan muun muassa kävijöiden halukkuutta osallistua ohjelmaan, tapahtuman teeman, alan asiantuntijoiden ja kansainvälisten näytteilleasettajien näkyvyyden merkitystä kävijöille sekä kävijöiden ohjelmaideoita. Tutkimuksen muut tulokset esitellään tarkemmin opinnäytetyössä.
Opinnäytetyö on jaettu kahteen osaan. Työn teoriaosassa perehdytään ohjelmasuunnittelun erityispiirteisiin messutapahtumassa, messukävijöihin ja näiden ohjelmallisiin intresseihin, ohjelman elinkaaren vaiheisiin sekä ohjelman innovatiiviseen ja tasapainoiseen kehittämiseen. Työn tutkimuksellisessa osassa esitellään käytetyt tukimusmenetelmät sekä saadut tulokset, joita suhteutetaan asetettuun viitekehykseen sekä vertaillaan aiempiin tutkimustuloksiin.
Tutkimus suoritettiin kyselynä, joka julkaistiin ensimmäisen kerran tapahtuman Facebook-sivulla 11.9.2012. Kysely suljettiin 19.9.2012, jolloin siihen oli vastannut 579 henkilöä. Työssä tarkastellaan 511 yleisökävijän otosta sekä luodaan katsaus tutkimukseen vastanneiden yleisö- ja ammattilaiskävijöiden ohjelmallisten intressien eroihin työn viitekehyksessä esiintyneen teorian todentamiseksi.
Tutkimuksen teemoja ovat ohjelmien onnistunut ajoittaminen, huvin ja hyödyn suhteen mitoittaminen ohjelmassa sekä ohjelmasisältöjen kehittäminen. Yksi tutkimuksen merkittävimmistä tuloksista on ohjelmasta saatavan hyödyn merkityksen korostuminen tapahtuman yleisökävijöille suhteessa ohjelman viihdearvoon. Lisäksi tutkimuksessa kartoitetaan muun muassa kävijöiden halukkuutta osallistua ohjelmaan, tapahtuman teeman, alan asiantuntijoiden ja kansainvälisten näytteilleasettajien näkyvyyden merkitystä kävijöille sekä kävijöiden ohjelmaideoita. Tutkimuksen muut tulokset esitellään tarkemmin opinnäytetyössä.