PALVELUOHJAUS LASTEN HYVINVOINNIN TUEKSI : Mäntsälän seurakunta lapsiperheiden tukena
Romppanen, Jenni; Tilsala, Piia (2012)
Romppanen, Jenni
Tilsala, Piia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616604
Tiivistelmä
Romppanen, Jenni & Tilsala, Piia. Palveluohjaus lasten hyvinvoinnin tueksi. Mäntsälän seurakunta lapsiperheiden tukena. Mäntsälän seurakunnassa. Jär-venpää, syksy 2012, 69 s., 1 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak- Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Jatkuvasti muuttuva palvelujärjestelmä asettaa haasteita kuntalaisille, heidän etsiessään tarvitsemiaan palveluita. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Mäntsälän seurakunnan alle kouluikäisille lapsille suunnatun päivä-kerhotoiminnan laatua ja lisätä sen henkilöstön tietoutta kunnan palvelujärjes-telmästä. Muita tavoitteita on, että Mäntsälän seurakunnassa työskentelevät lastenohjaajat saisivat lisää valmiuksia varhaiseen puuttumiseen, vanhemmuu-den tukemiseen ja haastaviin tilanteisiin lasten kanssa. Opinnäytetyön päämää-rä on tuoda palveluohjaus osaksi Mäntsälän seurakunnan päiväkerhotyötä. Pohdimme työssämme myös, kuinka Mäntsälän seurakunnan päiväkerhotoimin-ta voisi kehittyä. Lähtökohtana opinnäytetyössämme on lapsen ja hänen per-heensä hyvinvointi ja sen tukeminen.
Saavuttaaksemme työmme tavoitteet olemme suunnitelleet ja toteuttaneet Mäntsälän seurakunnalle kesäkerhon 2012. Kerhon aikana keräsimme aineis-toa osallistuvan havainnoinnin avulla. Aineiston avulla kokosimme esimerkkita-pauksia päiväkerhossa mahdollisesti kohdattavista tilanteista. Tarjoamme opin-näytetyömme avulla ohjeistusta vastaavien tilanteiden avuksi ja kerromme mi-ten Mäntsälän kunnan alle kouluikäisille lapsille suunnattu palvelujärjestelmä tarjoaa ongelmien ja tilanteiden tueksi. Työmme sisältää prosessiarviointia ja pohdintaa omasta ammatillisesta kasvustamme sekä seurakunnan päiväkerho-työn kehittämisestä.
Työn teoreettiset lähtökohdat on vanhemmuuden tukeminen, varhainen puut-tuminen ja palveluohjaus. Toiminnallisessa opinnäytetyössämme keräsimme aineistoa havainnoinnin ja oppimispäiväkirjan avulla. Suoritimme myös proses-siarviointia koko opinnäytetyön ajan.
Asiasanat: Seurakunnan varhaiskasvatus, vanhemmuuden tukeminen, palve-luohjaus, varhainen puuttuminen, prosessiarviointi, lapsihavainnointi
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak- Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma. Sosiaali- ja kasvatusalan suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonin virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Jatkuvasti muuttuva palvelujärjestelmä asettaa haasteita kuntalaisille, heidän etsiessään tarvitsemiaan palveluita. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Mäntsälän seurakunnan alle kouluikäisille lapsille suunnatun päivä-kerhotoiminnan laatua ja lisätä sen henkilöstön tietoutta kunnan palvelujärjes-telmästä. Muita tavoitteita on, että Mäntsälän seurakunnassa työskentelevät lastenohjaajat saisivat lisää valmiuksia varhaiseen puuttumiseen, vanhemmuu-den tukemiseen ja haastaviin tilanteisiin lasten kanssa. Opinnäytetyön päämää-rä on tuoda palveluohjaus osaksi Mäntsälän seurakunnan päiväkerhotyötä. Pohdimme työssämme myös, kuinka Mäntsälän seurakunnan päiväkerhotoimin-ta voisi kehittyä. Lähtökohtana opinnäytetyössämme on lapsen ja hänen per-heensä hyvinvointi ja sen tukeminen.
Saavuttaaksemme työmme tavoitteet olemme suunnitelleet ja toteuttaneet Mäntsälän seurakunnalle kesäkerhon 2012. Kerhon aikana keräsimme aineis-toa osallistuvan havainnoinnin avulla. Aineiston avulla kokosimme esimerkkita-pauksia päiväkerhossa mahdollisesti kohdattavista tilanteista. Tarjoamme opin-näytetyömme avulla ohjeistusta vastaavien tilanteiden avuksi ja kerromme mi-ten Mäntsälän kunnan alle kouluikäisille lapsille suunnattu palvelujärjestelmä tarjoaa ongelmien ja tilanteiden tueksi. Työmme sisältää prosessiarviointia ja pohdintaa omasta ammatillisesta kasvustamme sekä seurakunnan päiväkerho-työn kehittämisestä.
Työn teoreettiset lähtökohdat on vanhemmuuden tukeminen, varhainen puut-tuminen ja palveluohjaus. Toiminnallisessa opinnäytetyössämme keräsimme aineistoa havainnoinnin ja oppimispäiväkirjan avulla. Suoritimme myös proses-siarviointia koko opinnäytetyön ajan.
Asiasanat: Seurakunnan varhaiskasvatus, vanhemmuuden tukeminen, palve-luohjaus, varhainen puuttuminen, prosessiarviointi, lapsihavainnointi