KANAVAILMEEN ELEMENTIT JA NIIDEN VAIKUTUS MARKKINOINTIIN SEKÄ KANAVAN MENESTYKSEEN URHEILUKANAVALLA.
Rämä, Sami (2009)
Rämä, Sami
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266135
Tiivistelmä
Jokaisella televisiokanavalla on kanavailme joka määrittelee sen ulkoasun ja luo katsojille mielikuvan kanavasta. Kanavailme erottaa kanavan sen kilpailijoista, vetää puoleensa haluttua kohdeyleisöä ja antaa katsojille mahdollisuuden yhdistää tietyt värit, äänet ja graafiset elementit kanavaan. Kanavailme sitoo yhteen kaikki kanavan ohjelmat, mainokset ja jinglet ja tekee niistä tiiviin
yhtenäisen kanavakokonaisuuden.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Urheilukanavan kanavailmettä, sen hyödyntämistä kanavan markkinoinnissa sekä sen sisältämiä elementtejä. Työssä tutkitaan myös kanavailmeen kehitystä sen ensimmäisistä vaiheista nykyiseen versioon kuten myös kanavailmeen vaikutusta kanavan menestykseen.
Kanavailmeellä on merkittävä rooli kanavan markkinoinnissa ja mainonnassa. Katsojien tulee pystyä tunnistamaan kanava aina kun sen esittämiä ohjelmia mainostetaan lehdissä, julisteissa tai toisilla televisiokanavilla. Koska painetuissa medioissa ei voida käyttää liikkuvaa kuvaa tai ääntä, kanavailmeen
hyödyntämisen mahdollisuudet rajoittuvat vain kanavaan liittyviin väreihin ja symboleihin.
Kaikkia Urheilukanavan kanavailmeen elementtejä tarkistellaan erikseen kanavan imagoreelin luomisprosessin kautta. Tämä sisältää visuaaliset tehosteet, grafiikan, äänisuunnittelun, teemalliset värit sekä vaikutelman jonka ne yhdessä luovat.
Imagoreelin tehtävä on vahvistaa kanavan identiteettiä sekä katsojien että mainostajien ja muiden sidosryhmien silmissä. Kyseisellä reelillä ei markkinoida yksittäisiä ohjelmia vaan kanavakokonaisuutta ja tämän johdosta se sopii mainiosti kanavailmeen hyödyntämisen tutkimiseen.
yhtenäisen kanavakokonaisuuden.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Urheilukanavan kanavailmettä, sen hyödyntämistä kanavan markkinoinnissa sekä sen sisältämiä elementtejä. Työssä tutkitaan myös kanavailmeen kehitystä sen ensimmäisistä vaiheista nykyiseen versioon kuten myös kanavailmeen vaikutusta kanavan menestykseen.
Kanavailmeellä on merkittävä rooli kanavan markkinoinnissa ja mainonnassa. Katsojien tulee pystyä tunnistamaan kanava aina kun sen esittämiä ohjelmia mainostetaan lehdissä, julisteissa tai toisilla televisiokanavilla. Koska painetuissa medioissa ei voida käyttää liikkuvaa kuvaa tai ääntä, kanavailmeen
hyödyntämisen mahdollisuudet rajoittuvat vain kanavaan liittyviin väreihin ja symboleihin.
Kaikkia Urheilukanavan kanavailmeen elementtejä tarkistellaan erikseen kanavan imagoreelin luomisprosessin kautta. Tämä sisältää visuaaliset tehosteet, grafiikan, äänisuunnittelun, teemalliset värit sekä vaikutelman jonka ne yhdessä luovat.
Imagoreelin tehtävä on vahvistaa kanavan identiteettiä sekä katsojien että mainostajien ja muiden sidosryhmien silmissä. Kyseisellä reelillä ei markkinoida yksittäisiä ohjelmia vaan kanavakokonaisuutta ja tämän johdosta se sopii mainiosti kanavailmeen hyödyntämisen tutkimiseen.