Design matkailullisena vetovoimatekijänä - kilpailija-analyysi Helsingistä ja Kööpenhaminasta matkailukohteina
Kantamaa, Eveliina (2012)
Kantamaa, Eveliina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716847
Tiivistelmä
Toimeksiantona Helsingin kaupungin matkailu- ja kongressitoimistolle tehty opinnäytetyö on kilpailija-analyysi Helsingistä ja Kööpenhaminasta matkailukohteina pääpainonaan designin hyödyntäminen kaupunkien matkailussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää Helsingin ja Kööpenhaminan designaiheisten, matkailijoille kohdistettujen tuotteiden ja palvelujen tarjontaa ja saatavuutta. Tutkimuksessa selvitetään Helsingin ja Kööpenhaminan vahvuuksia ja heikkouksia matkailukohteina, huomioiden designtarjonnan lisäksi myös muita kaupunkien kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tutkimuksella halutaan kartoittaa Helsingin mahdollisuuksia hyödyntää Kööpenhaminaa benchmarkkauskohteena.
Tietoperustassa määritellään tutkimuksen kannalta tärkeimmät käsitteet ja käsitellään matkailukohteen kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä, matkailukohteen keinoja erottautua kilpailijastaan sekä markkinoinnin ja sidosryhmien yhteistyön vaikutusta matkailukohteen kykyyn saavuttaa kilpailuetua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Vuoden 2012 syyskuun ja lokakuun aikana haastateltiin viittä matkanjärjestäjäyrityksen edustajaa, joista kolme toimivat Helsingissä ja kaksi Kööpenhaminassa. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina.
Haastatteluista ilmenee, että Kööpenhaminalla on Helsinkiä parempi kyky tarjota designaiheisia matkailutuotteita. Designteemalla toteutettujen, matkailijoille tarjottavien tuotteiden ja palvelujen tarjonta on Kööpenhaminassa monella osa-alueella Helsinkiä laajempi. Designteemalla toteutettujen aktiviteettien tarjonta on Helsingissä kattavampaa kuin Kööpenhaminassa. Helsingissä ja Kööpenhaminassa tulisi kehittää designaiheisten tuotteiden tarjontaa matkailijoille. Myytäviä tuotteita tulisi olla enemmän, tuotteiden markkinointi tulisi kohdistaa harkitummin oikeille segmenteille sekä tuotteiden saatavuuteen tulisi kehittää selkeät strategiat. Design tulisi liittää vahvemmin Helsingin brändin luomiseen sekä designia tulisi pitää aktiivisemmin mukana Helsingin matkailumarkkinoinnissa. Design nähdään mahdollisuutena Helsingin imagon kehittämisessä, tunnettuuden lisäämisessä ja kilpailuedun lähteenä.
Tietoperustassa määritellään tutkimuksen kannalta tärkeimmät käsitteet ja käsitellään matkailukohteen kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä, matkailukohteen keinoja erottautua kilpailijastaan sekä markkinoinnin ja sidosryhmien yhteistyön vaikutusta matkailukohteen kykyyn saavuttaa kilpailuetua.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Vuoden 2012 syyskuun ja lokakuun aikana haastateltiin viittä matkanjärjestäjäyrityksen edustajaa, joista kolme toimivat Helsingissä ja kaksi Kööpenhaminassa. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina.
Haastatteluista ilmenee, että Kööpenhaminalla on Helsinkiä parempi kyky tarjota designaiheisia matkailutuotteita. Designteemalla toteutettujen, matkailijoille tarjottavien tuotteiden ja palvelujen tarjonta on Kööpenhaminassa monella osa-alueella Helsinkiä laajempi. Designteemalla toteutettujen aktiviteettien tarjonta on Helsingissä kattavampaa kuin Kööpenhaminassa. Helsingissä ja Kööpenhaminassa tulisi kehittää designaiheisten tuotteiden tarjontaa matkailijoille. Myytäviä tuotteita tulisi olla enemmän, tuotteiden markkinointi tulisi kohdistaa harkitummin oikeille segmenteille sekä tuotteiden saatavuuteen tulisi kehittää selkeät strategiat. Design tulisi liittää vahvemmin Helsingin brändin luomiseen sekä designia tulisi pitää aktiivisemmin mukana Helsingin matkailumarkkinoinnissa. Design nähdään mahdollisuutena Helsingin imagon kehittämisessä, tunnettuuden lisäämisessä ja kilpailuedun lähteenä.