Elintarvike- ja kahvilayrityksen perustaminen koronapandemian aikana
Vierula, Anni (2021)
Vierula, Anni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021060815070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on laatia liiketoimintasuunnitelma kahvila- ja elintarvikeyritykselle. Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, jonka produktina on liiketoimintasuunnitelma Yritys X:lle. Työ koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa eli raportti, käsittelee pääosin teoriaa ja viitekehystä yrityksen perustamisesta, sekä koronapandemian vaikutusta siihen ja liiketoimintaan. Toinen osa sisältää liiketoimintasuunnitelman, joka liikesalaisuuksien takia on jätetty pois julkisesta versiosta.
Elintarvikeyrityksen ja erityisesti ravintola-alan yrityksen perustaminen ja ylläpitäminen voi olla haastavaa koronapandemian aikana. Vuoden 2019 lopussa puhjennut koronapandemia on vaikuttanut liiketilojen aukioloihin ja vähentänyt asiakasvirtoja vuoden 2020 ja 2021 aikana.
Raportissa käsitellään koronapandemian vaikutuksia yrityksiin ja yrittäjiin, erityisesti kahvilan ja elintarvikeyrityksen näkökulmasta, sekä liiketoimintasuunnitelman toteutusta. Raportin tavoite on siis selvittää, miten kahvilana- ja elintarvikeyrityksenä toimiva yritys voi aloittaa toimintansa koronapandemian aikana ja mitä liiketoimintasuunnitelma voi sisältää. Työssä on lueteltu viisi menestystekijää, millä kahvila-ja elintarvikeyritys voi selviytyä ja menestyä koronapandemian aikana.
Raportin liiketoimintasuunnitelmaa koskevissa kappaleissa käsitellään, mitä liiketoimintasuunnitelma tulisi sisältää, miten kannattavuutta voi mitata ja mitä laskelmia uuden yrityksen tulisi sisällyttää liiketoimintasuunnitelmaan.
Liiketoimintasuunnitelmassa selvitetään Yritys X:n mahdollisuuksia aloittaa yritystoiminta ja mitä uhkia yrityksellä voi olla. Yritys X on ainutlaatuisella liikeidealla toimiva kahvila, joka myy tuotteittaan myös päivittäistavarakaupoissa ja verkossa. Yrityksen on tarkoitus aloittaa toimintansa loppu vuonna 2021. Suunnitelmassa on otettu liiketoimintasuunnitelman perinteisen sisällön lisäksi huomioon koronapandemia ja edellä mainitut viisi menestystekijää. Suunnitelma kertoo, miten Yritys X aikoo toteuttaa liiketoimintansa ja miten se varautuu koronapandemian luomiin uhkiin menestystekijöiden kautta.
Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, verkkolähteitä, koronapandemiaan liittyvää uutisointia ja tutkimuksia. Opinnäytetyön ideoiminen alkoi kesällä 2020 ja työ toteutettiin pääosin keväällä 2021. Työ valmistui toukokuussa 2021.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että kahvila- ja elintarvikeyrityksen perustaminen pandemian aikana on mahdollista ja kannattavaa, jos liikeidea on tarpeeksi erityinen ja toiminta on suunniteltu pandemia huomioiden.
Elintarvikeyrityksen ja erityisesti ravintola-alan yrityksen perustaminen ja ylläpitäminen voi olla haastavaa koronapandemian aikana. Vuoden 2019 lopussa puhjennut koronapandemia on vaikuttanut liiketilojen aukioloihin ja vähentänyt asiakasvirtoja vuoden 2020 ja 2021 aikana.
Raportissa käsitellään koronapandemian vaikutuksia yrityksiin ja yrittäjiin, erityisesti kahvilan ja elintarvikeyrityksen näkökulmasta, sekä liiketoimintasuunnitelman toteutusta. Raportin tavoite on siis selvittää, miten kahvilana- ja elintarvikeyrityksenä toimiva yritys voi aloittaa toimintansa koronapandemian aikana ja mitä liiketoimintasuunnitelma voi sisältää. Työssä on lueteltu viisi menestystekijää, millä kahvila-ja elintarvikeyritys voi selviytyä ja menestyä koronapandemian aikana.
Raportin liiketoimintasuunnitelmaa koskevissa kappaleissa käsitellään, mitä liiketoimintasuunnitelma tulisi sisältää, miten kannattavuutta voi mitata ja mitä laskelmia uuden yrityksen tulisi sisällyttää liiketoimintasuunnitelmaan.
Liiketoimintasuunnitelmassa selvitetään Yritys X:n mahdollisuuksia aloittaa yritystoiminta ja mitä uhkia yrityksellä voi olla. Yritys X on ainutlaatuisella liikeidealla toimiva kahvila, joka myy tuotteittaan myös päivittäistavarakaupoissa ja verkossa. Yrityksen on tarkoitus aloittaa toimintansa loppu vuonna 2021. Suunnitelmassa on otettu liiketoimintasuunnitelman perinteisen sisällön lisäksi huomioon koronapandemia ja edellä mainitut viisi menestystekijää. Suunnitelma kertoo, miten Yritys X aikoo toteuttaa liiketoimintansa ja miten se varautuu koronapandemian luomiin uhkiin menestystekijöiden kautta.
Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, verkkolähteitä, koronapandemiaan liittyvää uutisointia ja tutkimuksia. Opinnäytetyön ideoiminen alkoi kesällä 2020 ja työ toteutettiin pääosin keväällä 2021. Työ valmistui toukokuussa 2021.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että kahvila- ja elintarvikeyrityksen perustaminen pandemian aikana on mahdollista ja kannattavaa, jos liikeidea on tarpeeksi erityinen ja toiminta on suunniteltu pandemia huomioiden.