Sosionomiopiskelijoiden (AMK) ammatinvalinta Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa
Vuokko, Hanna (2009)
Vuokko, Hanna
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246011
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää Pirkanmaan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden (AMK) ammatinvalinnan perusteita. Työssä tarkastellaan, miten opiskelijat itse perustelevat ammatinvalintaansa. Tarkoituksena on myös kuvailla, miten opiskelijat näkevät tulevaisuutensa sosiaalialalla. Ammatinvalintaa pohditaan myös koulutusohjelman näkökulmasta.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty opiskelijoille jaetulla tiedonkeruulla ammatinvalinnan perusteista ja analysointi on tapahtunut teemoittelun kautta. Lähestymistapa on tutkimuksessa sosiaalipsykologinen ja tuloksia on tulkittu sisäisen tarinan käsitteen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Pirkanmaan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden (AMK) perustelut ammatinvalinnalle voidaan jakaa ulkoisiin ja sisäisiin syihin. Ammattialan valintaa perusteltiin sisäisillä syillä, kun taas koulutusammattia ulkoisilla. Sisäiset syyt vahvistuivat koulutuksen edetessä. Tulevaisuudessa opiskelijat näkivät itsensä työskentelemässä suurimmin osin sosiaalialalla. Yhteiskunnan muutoksesta seuraavat hyvinvointivaltion trendit kuten lisääntynyt sosiaalialan yrittäjyys sekä kansainvälisyys näkyivät vastauksissa jo nyt.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa on onnistuttu innostamaan opiskelijoita tulevaisuudesta. Sisäisten syiden vahvistuminen koulutuksen aikana taas viittaa siihen, että koulutuksen kyky tuottaa ja vahvistaa yhteiskunnallista osaamista vaatisi lisätarkastelua. Koska koulutus ei näytä tuottavan uusia perusteluja ammatinvalinnalle, voitaisiin sosiaalialaa pitää tämän tutkimuksen perusteella vahvasti kutsumuksellisena.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto on kerätty opiskelijoille jaetulla tiedonkeruulla ammatinvalinnan perusteista ja analysointi on tapahtunut teemoittelun kautta. Lähestymistapa on tutkimuksessa sosiaalipsykologinen ja tuloksia on tulkittu sisäisen tarinan käsitteen kautta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Pirkanmaan ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoiden (AMK) perustelut ammatinvalinnalle voidaan jakaa ulkoisiin ja sisäisiin syihin. Ammattialan valintaa perusteltiin sisäisillä syillä, kun taas koulutusammattia ulkoisilla. Sisäiset syyt vahvistuivat koulutuksen edetessä. Tulevaisuudessa opiskelijat näkivät itsensä työskentelemässä suurimmin osin sosiaalialalla. Yhteiskunnan muutoksesta seuraavat hyvinvointivaltion trendit kuten lisääntynyt sosiaalialan yrittäjyys sekä kansainvälisyys näkyivät vastauksissa jo nyt.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa on onnistuttu innostamaan opiskelijoita tulevaisuudesta. Sisäisten syiden vahvistuminen koulutuksen aikana taas viittaa siihen, että koulutuksen kyky tuottaa ja vahvistaa yhteiskunnallista osaamista vaatisi lisätarkastelua. Koska koulutus ei näytä tuottavan uusia perusteluja ammatinvalinnalle, voitaisiin sosiaalialaa pitää tämän tutkimuksen perusteella vahvasti kutsumuksellisena.