Twitsbe-joulukalenterin kehitysyhteistyö
Stassi, Vilma (2021)
Stassi, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061015682
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli Twistbe-luonnonkosmetiikkajoulukalenteri tuotekehitysprosessi palvelumuotoilun avulla. Työn toimeksiantajana toimi kotimainen luonnonkosmetiikkayritys Twistbe Oy. Opinnäytetyön tarve nousi yrityksen halusta kehittää olemassa olevaa tuotetta ja kasvattaa joulukalenterin tuotemyyntiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytetään asiakaslähtöiseen palvelumuotoiluun ja asiakasymmärrykseen. Teoriapohjan ja yrityksen toiveet käyttäjäystävällisestä tuotteesta ohjasivat opinnäytetyön toiminnallista osuutta.
Opinnäytetyön, toiminnallinen osuus sisälsi kehitysprosessin. Tuotetiedot kerättiin konsultoimalla kosmetiikkatoimittajia ja maahantuojia. Tuotekehitys, suunnittelu ja tuotevalinnat tehtiin yhdessä yrityksen omistajien kanssa. Joulukalenterin ostaneille tehtiin kvalitatiivinen palautekysely. Tutkimus toteutettiin SurveyHero sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää tyytyväisyyttä joulukalenteriin ja kerätä tietoa seuraavan vuoden tuotekehitykseen.
Kyselyn tuloksen perusteella kuluttajat kokevat Twistbe joulukalenterin ylellisenä tuotteena. Kyselyn vastanneet olivat valmiita ostamaan tuoteen uudestaan sekä suosittelemaan tuotetta ystävilleen. Kyselyn tulokset osoittavat, että tuote oli kehitetty ja suunniteltu onnistuneesti. Kyselyn tulokset toimivat hyödyllisenä suunnannäyttäjänä seuraavan vuoden strategisissa päätöksissä. Kyselyn pohjalta tuotetta voidaan kehittää seuraavana vuonna vastamaan paremmin asiakkaiden mieltymyksiä. Edelliseen vuoden perusteella joulukalenterin aikataulutus ja paketointi tarvitsevat kehitystä. Kalenterin suunnittelu täytyy aloittaa aikaisemmin, jotta yhteistyökumppaneille jää enemmän aikaa valmistaa tuotteita ja tarjota Twistbelle parempia tarjouksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytetään asiakaslähtöiseen palvelumuotoiluun ja asiakasymmärrykseen. Teoriapohjan ja yrityksen toiveet käyttäjäystävällisestä tuotteesta ohjasivat opinnäytetyön toiminnallista osuutta.
Opinnäytetyön, toiminnallinen osuus sisälsi kehitysprosessin. Tuotetiedot kerättiin konsultoimalla kosmetiikkatoimittajia ja maahantuojia. Tuotekehitys, suunnittelu ja tuotevalinnat tehtiin yhdessä yrityksen omistajien kanssa. Joulukalenterin ostaneille tehtiin kvalitatiivinen palautekysely. Tutkimus toteutettiin SurveyHero sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää tyytyväisyyttä joulukalenteriin ja kerätä tietoa seuraavan vuoden tuotekehitykseen.
Kyselyn tuloksen perusteella kuluttajat kokevat Twistbe joulukalenterin ylellisenä tuotteena. Kyselyn vastanneet olivat valmiita ostamaan tuoteen uudestaan sekä suosittelemaan tuotetta ystävilleen. Kyselyn tulokset osoittavat, että tuote oli kehitetty ja suunniteltu onnistuneesti. Kyselyn tulokset toimivat hyödyllisenä suunnannäyttäjänä seuraavan vuoden strategisissa päätöksissä. Kyselyn pohjalta tuotetta voidaan kehittää seuraavana vuonna vastamaan paremmin asiakkaiden mieltymyksiä. Edelliseen vuoden perusteella joulukalenterin aikataulutus ja paketointi tarvitsevat kehitystä. Kalenterin suunnittelu täytyy aloittaa aikaisemmin, jotta yhteistyökumppaneille jää enemmän aikaa valmistaa tuotteita ja tarjota Twistbelle parempia tarjouksia.