Theraplay-menetelmän soveltaminen autistisille lapsille päiväkodissa
Jaukkuri, Annika; Määttä, Elisa (2012)
Jaukkuri, Annika
Määttä, Elisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyössämme tarkastelemme autismia ja sitä, miten autistinen lapsi tulisi huomioida päiväkodissa sekä theraplay-menetelmää. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, miten theraplay-menetelmää käytetään päiväkodissa ja miten menetelmää sovelletaan autistisille lapsille.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoreettisessa osuudessa kuvaamme lyhyesti autismin kirjon käsitteistöä, ja perehdymme lapsuusiän autismiin ja siihen, miten autistinen lapsi tulisi huomioida päiväkodissa. Tarkastelemme myös theraplay-menetelmää, josta erityisesti perehdymme ryhmätheraplayihin. Lopuksi kuvaamme miten theraplay-menetelmä soveltuu autistisille lapsille.
Metodologinen esittely:
Tutkimusotteena on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusote. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu. Haastattelimme kahta erityislastentarhanopettajaa Rovaniemellä. Aineiston analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Haastatteluaineiston avulla saimme selville, että theraplay-menetelmä on helppo ja halpa menetelmä päiväkodissa käytettäväksi. Theraplay-menetelmää voidaan soveltaa autistisille lapsille siten, että hänellä on oma avustaja mukana tuokiossa sekä hänen erityistarpeet otetaan huomioon.
Opinnäytetyössämme tarkastelemme autismia ja sitä, miten autistinen lapsi tulisi huomioida päiväkodissa sekä theraplay-menetelmää. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää, miten theraplay-menetelmää käytetään päiväkodissa ja miten menetelmää sovelletaan autistisille lapsille.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Teoreettisessa osuudessa kuvaamme lyhyesti autismin kirjon käsitteistöä, ja perehdymme lapsuusiän autismiin ja siihen, miten autistinen lapsi tulisi huomioida päiväkodissa. Tarkastelemme myös theraplay-menetelmää, josta erityisesti perehdymme ryhmätheraplayihin. Lopuksi kuvaamme miten theraplay-menetelmä soveltuu autistisille lapsille.
Metodologinen esittely:
Tutkimusotteena on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimusote. Aineistonkeruumenetelmänä on teemahaastattelu. Haastattelimme kahta erityislastentarhanopettajaa Rovaniemellä. Aineiston analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi.
Keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Haastatteluaineiston avulla saimme selville, että theraplay-menetelmä on helppo ja halpa menetelmä päiväkodissa käytettäväksi. Theraplay-menetelmää voidaan soveltaa autistisille lapsille siten, että hänellä on oma avustaja mukana tuokiossa sekä hänen erityistarpeet otetaan huomioon.