Kansainvälisyyskasvatusta saduttamalla : Satusilta -hanke osallistaa lapsia Suomessa ja Swazimaassa
Lehto, Sini; Pulli, Mikaela (2012)
Lehto, Sini
Pulli, Mikaela
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112817048
Tiivistelmä
Maailma kansainvälistyy, jonka myötä eri kulttuurien vuorovaikutus lisääntyy. Vieraat kulttuurit saattavat herättää ennakkoluuloja, mutta kansainvälisyyskasvatus on keino lisätä ymmärrystä, mikä edistää suvaitsevaisuutta. Satusilta -hankkeet ovat tärkeä kansainvälisyyskasvatuksen väline, sillä ne lisäävät tietoisuutta erilaisten kulttuurien elämäntavoista.
Opinnäytetyömme aihe tuli toimeksiantotilauksena Sadutusta Swazimaahan -projektilta. Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli Satusillan käynnistäminen Suomessa yhdessä valitussa varhaiskasvatusorganisaatiossa vuoden 2012 aikana. Satusilta rakentuu Suomen ja Swazimaan välille. Tavoitteen pohjalta kehittämistehtäviksemme muodostuivat Satusillan kaavan luominen ja sadutusten pohjalta satuvihkojen kokoaminen.
Yhteistyöpäiväkodiksi valikoitui Muksulanmäki Välskäri ja sieltä Mustikat -ryhmä. Aloittaessamme yhteistyön ryhmän lapset olivat iältään 3 – 5-vuotiaita. Sadutimme ryhmän lapset ja keräsimme sadut yhteen Satuvihkoksi. Saimme englanninkielisiä satuja Swazimaasta, käänsimme sadut suomeksi ja kokosimme ne yhteen toiseksi erilliseksi Satuvihkoksi. Kansainvälisyyskasvatuksen idea toteutui, kun pidimme satuhetken satujen vaihdon muodossa Mustikat -ryhmässä. Sadutimme myös Kaarinan SOS-lapsikylän lapsia, sillä SOS-lapsikyläsäätiö oli toimeksiantajamme ennalta määräämä yhteistyökumppani. Myös SOS-lapsikylän sadut lähtivät satukirjeenvaihdossa Swazimaahan.
Tämän toteutuksen pohjalta tuotoksiksi muodostuivat Satusilta -kaava sekä Satuvihkot Suomi- ja Swazi-saduista. Olemme esitelleet kaavan vaihe vaiheelta ja selittäneet miten Satusilta toteutetaan käytännössä. Kaavaa voidaan soveltaa jatkossa uusien satusiltojen rakentamiseen. Satuvihkot teimme yhteistyökumppanillemme Muksulanmäki Välskärille konkreettiseksi muistoksi.
Opinnäytetyömme aihe tuli toimeksiantotilauksena Sadutusta Swazimaahan -projektilta. Toiminnallisen opinnäytetyömme tavoitteena oli Satusillan käynnistäminen Suomessa yhdessä valitussa varhaiskasvatusorganisaatiossa vuoden 2012 aikana. Satusilta rakentuu Suomen ja Swazimaan välille. Tavoitteen pohjalta kehittämistehtäviksemme muodostuivat Satusillan kaavan luominen ja sadutusten pohjalta satuvihkojen kokoaminen.
Yhteistyöpäiväkodiksi valikoitui Muksulanmäki Välskäri ja sieltä Mustikat -ryhmä. Aloittaessamme yhteistyön ryhmän lapset olivat iältään 3 – 5-vuotiaita. Sadutimme ryhmän lapset ja keräsimme sadut yhteen Satuvihkoksi. Saimme englanninkielisiä satuja Swazimaasta, käänsimme sadut suomeksi ja kokosimme ne yhteen toiseksi erilliseksi Satuvihkoksi. Kansainvälisyyskasvatuksen idea toteutui, kun pidimme satuhetken satujen vaihdon muodossa Mustikat -ryhmässä. Sadutimme myös Kaarinan SOS-lapsikylän lapsia, sillä SOS-lapsikyläsäätiö oli toimeksiantajamme ennalta määräämä yhteistyökumppani. Myös SOS-lapsikylän sadut lähtivät satukirjeenvaihdossa Swazimaahan.
Tämän toteutuksen pohjalta tuotoksiksi muodostuivat Satusilta -kaava sekä Satuvihkot Suomi- ja Swazi-saduista. Olemme esitelleet kaavan vaihe vaiheelta ja selittäneet miten Satusilta toteutetaan käytännössä. Kaavaa voidaan soveltaa jatkossa uusien satusiltojen rakentamiseen. Satuvihkot teimme yhteistyökumppanillemme Muksulanmäki Välskärille konkreettiseksi muistoksi.