Början gott, allting gott?: En kvalitativ studie om skolassistenters erfarenheter av sin socialisationsprocess
Eneberg, Christoffer (2021)
Eneberg, Christoffer
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021061616146
Tiivistelmä
Det pågår stora förändringar i dagens arbetsliv. Formerna av arbete förändras i och med teknologiska utvecklingen och till exempel plattformsekonomin förändrar hur vi ser på arbete. Detta innebär till exempel, att atypiska arbetsförhållanden blir ständigt vanligare och inverkan av denna form av prekära arbetsförhållanden, kan vara väldigt varierande. Skolassistenter är en yrkesgrupp som ofta arbetar i atypiska arbetsförhållanden och senast 2019 hade skolassistenter i medeltal näst mest sjukfrånvarodagar under året. Detta är även en av de största yrkesgrupper som anställs via Seure Henkilöstöpalvelut Oy, som är beställaren för detta arbete.
Organisatorisk socialisation är processen där en ny arbetare hittar sin roll på den nya arbetsplatsen och en lyckad socialisationsprocess kan stöda arbetarens välmående på många sätt. Därför är det ett konkret sätt att stöda en yrkesgrupp, som möjligtvis är i behov av stöd.
Detta arbetes syfte är att kartlägga skolassistenters erfarenheter av den nuvarande socialisationsprocessen via intervjuer och sträva att identifiera utvecklingsåtgärder. Analysen genomförs med hjälp av en deduktiv innehållsanalys.
Resultaten av analysen antydde att den hjälpande kulturen på skolan var en av de viktigaste bidragande orsakerna bakom en lyckad socialisation. Flera informanter beskrev den dock som aningen ostrukturerad och detta var även det centralaste utvecklingsönskemålet. Socialisationsprocessen kretsade starkt kring skolans åtgärder och informanterna kände att Seure var en rätt så passiv part, som främst deltog innan arbetsförhållandet började.
Organisatorisk socialisation är processen där en ny arbetare hittar sin roll på den nya arbetsplatsen och en lyckad socialisationsprocess kan stöda arbetarens välmående på många sätt. Därför är det ett konkret sätt att stöda en yrkesgrupp, som möjligtvis är i behov av stöd.
Detta arbetes syfte är att kartlägga skolassistenters erfarenheter av den nuvarande socialisationsprocessen via intervjuer och sträva att identifiera utvecklingsåtgärder. Analysen genomförs med hjälp av en deduktiv innehållsanalys.
Resultaten av analysen antydde att den hjälpande kulturen på skolan var en av de viktigaste bidragande orsakerna bakom en lyckad socialisation. Flera informanter beskrev den dock som aningen ostrukturerad och detta var även det centralaste utvecklingsönskemålet. Socialisationsprocessen kretsade starkt kring skolans åtgärder och informanterna kände att Seure var en rätt så passiv part, som främst deltog innan arbetsförhållandet började.