Ryhtiä päästä varpaisiin : Koulutusaamupäivä terveydenhoitajaopiskelijoille kouluikäisen ryhdin tutkimisesta
Lehdikko, Henna; Levijoki, Riina (2012)
Lehdikko, Henna
Levijoki, Riina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616541
Tiivistelmä
Lisääntyneen hyvinvoinnin ja teknologian kehittymisen myötä yhä useampi kouluikäinen on omaksunut passiivisen elämäntavan. Kouluikäiset viettävät spontaanin liikkumisen ja leikkimisen sijaan yhä enemmän aikaa televisioiden, tietokoneiden ja pelikonsolien äärellä. Passivoitumisen seurauksena fyysinen aktiivisuus on vähentynyt kouluikäisten keskuudessa ja heistä yli puolet ei liiku terveytensä kannalta riittävästi. Fyysisen aktiivisuuden vähentyminen näkyy kouluikäisten lisääntyneenä ylipainona, epäedullisina ryhtimuutoksina sekä tuki- ja liikuntaelinvaivojen lisääntymisenä.
Perusta terveellisille elämäntavoille luodaan jo kouluiässä. Kouluterveydenhuolto pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan kouluikäisen terveyskäsityksiin. Kouluterveydenhuollon tavoitteena on turvata jokaisen kouluikäisen kasvu ja kehitys. Kouluterveydenhoitajan työ kouluterveydenhuollossa on vastuullista ja vaativaa. Kouluterveydenhoitaja tapaa toistuvasti kouluikäisiä, jolloin hänen tulisi havaita kouluikäisen terveyttä uhkaavat riskitekijät. Terveystarkastuksessa kouluterveydenhoitajan konkreettinen työ kohdistuu ryhtitarkastusten tekemiseen. Kouluterveydenhoitajan on osattava tutkia kouluikäisten ryhtiä kokonaisvaltaisesti ja tunnistettava kouluikäisillä esiintyvät tyypillisimmät ryhtivirheet. Kouluikäisten alaraajoja ja kenkiä olisi hyvä tarkastella ryhtitarkastuksen yhteydessä, koska alaraajat vaikuttavat ihanteellisen ryhdin muodostumiseen. Vääränlaisten kenkien käyttö voi saada aikaan muutoksia jalkaterien toiminnoissa, jotka voivat vaikuttaa kineettisen ketjun välityksellä ylempiin niveliin. Kouluikäisen parhaan mahdollisen hoidon takaamiseksi kouluterveydenhoitajan on tunnistettava osaamisensa alue ja osattava hyödyntää tarvittaessa muita terveydenhuollon ammattilaisia.
Käsittelemme opinnäytetyössämme kouluikäisen ihanteellista ryhtiä, kokonaisvaltaista ryhdin tutkimista sekä tyypillisimpiä ryhtivirheitä. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli antaa terveydenhoitajaopiskelijoille valmiuksia ryhdin tutkimiseen, ryhtiin liittyvien ongelmien havaitsemiseen ja ryhtivirheiden ennaltaehkäisemiseen. Tavoitteena oli järjestää terveydenhoitajaopiskelijoille koulutusaamupäivä kouluikäisen ryhdin tutkimisesta.
Perusta terveellisille elämäntavoille luodaan jo kouluiässä. Kouluterveydenhuolto pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan kouluikäisen terveyskäsityksiin. Kouluterveydenhuollon tavoitteena on turvata jokaisen kouluikäisen kasvu ja kehitys. Kouluterveydenhoitajan työ kouluterveydenhuollossa on vastuullista ja vaativaa. Kouluterveydenhoitaja tapaa toistuvasti kouluikäisiä, jolloin hänen tulisi havaita kouluikäisen terveyttä uhkaavat riskitekijät. Terveystarkastuksessa kouluterveydenhoitajan konkreettinen työ kohdistuu ryhtitarkastusten tekemiseen. Kouluterveydenhoitajan on osattava tutkia kouluikäisten ryhtiä kokonaisvaltaisesti ja tunnistettava kouluikäisillä esiintyvät tyypillisimmät ryhtivirheet. Kouluikäisten alaraajoja ja kenkiä olisi hyvä tarkastella ryhtitarkastuksen yhteydessä, koska alaraajat vaikuttavat ihanteellisen ryhdin muodostumiseen. Vääränlaisten kenkien käyttö voi saada aikaan muutoksia jalkaterien toiminnoissa, jotka voivat vaikuttaa kineettisen ketjun välityksellä ylempiin niveliin. Kouluikäisen parhaan mahdollisen hoidon takaamiseksi kouluterveydenhoitajan on tunnistettava osaamisensa alue ja osattava hyödyntää tarvittaessa muita terveydenhuollon ammattilaisia.
Käsittelemme opinnäytetyössämme kouluikäisen ihanteellista ryhtiä, kokonaisvaltaista ryhdin tutkimista sekä tyypillisimpiä ryhtivirheitä. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli antaa terveydenhoitajaopiskelijoille valmiuksia ryhdin tutkimiseen, ryhtiin liittyvien ongelmien havaitsemiseen ja ryhtivirheiden ennaltaehkäisemiseen. Tavoitteena oli järjestää terveydenhoitajaopiskelijoille koulutusaamupäivä kouluikäisen ryhdin tutkimisesta.