Työntekijöiden näkemys palkitsemistapojen toimivuudesta käytännössä
Tainio, Kati (2012)
Lataukset:
Tainio, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112716774
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli erään yrittäjän omistamien ravintoloiden palkitsemistapojen tehokkuuden parantaminen työntekijöiden mielipiteitä apuna käyttäen. Tavoitteena oli selvittää kuuden eri ravintolan palkitsemistapojen vahvuudet ja heikkoudet työntekijöiden näkökulmasta. Tulosten pohjalta kehitettiin tutkituille ravintoloille uusia ideoita koskien palkitsemista. Työntekijöiden näkemyksiä palkitsemistavoista ei ollut tutkittu aikaisemmin. Tämä oli yksi syy aiheen valinnan takana.
Tutkimus tehtiin kuuteen eri ravintolaan, jotka toimivat saman yrittäjän alaisuudessa. Palkitsemisjärjestelmiä käytetään kyseisissä kahdessa yrityksessä apuna työmotivaation säilyttämisessä ja parantamisessa. Opinnäytetyön viitekehys rakennettiin näiden teemojen ympärille. Suuremmaksi kokonaisuudeksi valittiin henkilöstöjohtaminen, johon liitettiin sitouttamisen, motivoinnin ja palkitsemistapojen teoriaa.
Aineisto kerättiin teemakyselyllä, joka suunniteltiin teorian käsitteiden avulla. Monipuolista aineistoa saatiin sekä vastausvaihtoehdoin vastattavista että avoimista kysymyksistä. Kyselyllä selvitettiin palkitsemistapojen tunnettavuuden, toimivuuden ja tasapuolisuuden toteutumista ravintoloissa. Vastaajia pyydettiin myös mainitsemaan tekijöitä, jotka kannustavat pysymään kyseisen organisaation palveluksessa, ja tekijöitä, jotka ovat saaneet harkitsemaan työpaikan vaihtoa. Avoimiin kohtiin vastaajilta pyydettiin kehitysehdotuksia. Kyselyyn sai vastata vähintään kaksi kuukautta töissä olleet työntekijät. Ravintolapäälliköitä ei otettu tutkimukseen mukaan.
Ravintoloista saatiin yhteensä 76 täytettyä vastauslomaketta. Vastaukset analysoitiin exceliin ja tulokset ristiintaulukoitiin taustamuuttujien kanssa. Saadut tulokset muutettiin kuvioiden ja taulukoiden muotoon.
Kyselyllä saatiin selville, että palkitsemistapoja voitaisiin kehittää jokaisessa ravintolassa. Muutamat ravintolat nousivat esiin vahvempina kuin toiset. Vahvuuksiksi nousivat muun muassa palkitsemisen ajankohta ja tasapuolisuuden huomioiminen palkitsemisessa. Huomiota vaativia asioita jatkoa ajatellen ovat palautteenanto ja kiitoksen ja arvostuksen välittäminen työntekijöille. Kehitysehdotuksia ideoitiin tulosten, omien kokemusten ja teorian avulla. Näitä ovat esimerkiksi infopaketit, idea palkita työntekijä kuukauden parhaasta kehitysideasta sekä erilaiset työkalut henkilökunnan jatkokouluttamisen avuksi. Opinnäytetyö ja kehitysehdotukset esiteltiin organisaation johdolle.
Tutkimus tehtiin kuuteen eri ravintolaan, jotka toimivat saman yrittäjän alaisuudessa. Palkitsemisjärjestelmiä käytetään kyseisissä kahdessa yrityksessä apuna työmotivaation säilyttämisessä ja parantamisessa. Opinnäytetyön viitekehys rakennettiin näiden teemojen ympärille. Suuremmaksi kokonaisuudeksi valittiin henkilöstöjohtaminen, johon liitettiin sitouttamisen, motivoinnin ja palkitsemistapojen teoriaa.
Aineisto kerättiin teemakyselyllä, joka suunniteltiin teorian käsitteiden avulla. Monipuolista aineistoa saatiin sekä vastausvaihtoehdoin vastattavista että avoimista kysymyksistä. Kyselyllä selvitettiin palkitsemistapojen tunnettavuuden, toimivuuden ja tasapuolisuuden toteutumista ravintoloissa. Vastaajia pyydettiin myös mainitsemaan tekijöitä, jotka kannustavat pysymään kyseisen organisaation palveluksessa, ja tekijöitä, jotka ovat saaneet harkitsemaan työpaikan vaihtoa. Avoimiin kohtiin vastaajilta pyydettiin kehitysehdotuksia. Kyselyyn sai vastata vähintään kaksi kuukautta töissä olleet työntekijät. Ravintolapäälliköitä ei otettu tutkimukseen mukaan.
Ravintoloista saatiin yhteensä 76 täytettyä vastauslomaketta. Vastaukset analysoitiin exceliin ja tulokset ristiintaulukoitiin taustamuuttujien kanssa. Saadut tulokset muutettiin kuvioiden ja taulukoiden muotoon.
Kyselyllä saatiin selville, että palkitsemistapoja voitaisiin kehittää jokaisessa ravintolassa. Muutamat ravintolat nousivat esiin vahvempina kuin toiset. Vahvuuksiksi nousivat muun muassa palkitsemisen ajankohta ja tasapuolisuuden huomioiminen palkitsemisessa. Huomiota vaativia asioita jatkoa ajatellen ovat palautteenanto ja kiitoksen ja arvostuksen välittäminen työntekijöille. Kehitysehdotuksia ideoitiin tulosten, omien kokemusten ja teorian avulla. Näitä ovat esimerkiksi infopaketit, idea palkita työntekijä kuukauden parhaasta kehitysideasta sekä erilaiset työkalut henkilökunnan jatkokouluttamisen avuksi. Opinnäytetyö ja kehitysehdotukset esiteltiin organisaation johdolle.