Lasten tuen tarve varhaiskasvatuksessa ; varhaiskasvatuksen opettajat kertovat, mikä tuen tarvetta aiheuttaa
Kröger, Jenna (2021)
Kröger, Jenna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021072916881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021072916881
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksen opettajat kertovat lasten tuen tarpeista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä yhden päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajat kertovat siitä, mikä tuen tarvetta aiheuttaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi millaisilla menetelmillä ja toimenpiteillä varhaiskasvatuksen opettajat tukevat näitä lapsia varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin yleisiä lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen haasteita sekä sitä, kuinka näitä haasteita voidaan varhaiskasvatuksessa lähteä tukemaan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin kirjoitelmapyyntöä, joka lähetettiin yhteistyöpäiväkotiin sähköisen Webropol-työkalun avulla. Kirjoitelmapyyntöön vastasi viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan lasten tuen tarpeita aiheuttavat haasteet tunne- ja vuorovaikutustaidoissa, kognitiivisen toiminnan säätelyssä, puheen- ja kielen kehityksessä, motorisissa taidoissa ja aistisäätelyssä. Näitä haasteita varhaiskasvatuksessa tuetaan esimerkiksi strukturoidulla päiväjärjestyksellä, jakamalla lapsia pienryhmiin sekä antamalla lapsille positiivista palautetta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten tuen tarvetta aiheuttaa hyvin moninaiset syyt. Eniten tuen tarvetta aiheuttaviin kasvun, kehityksen ja oppimisen haasteisiin, oli pohdittu paljon menetelmiä ja toimenpiteitä, joilla lasta tuetaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä varhaiskasvatuksen opettajat kertovat lasten tuen tarpeista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä yhden päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajat kertovat siitä, mikä tuen tarvetta aiheuttaa. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvisi millaisilla menetelmillä ja toimenpiteillä varhaiskasvatuksen opettajat tukevat näitä lapsia varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa avattiin yleisiä lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen haasteita sekä sitä, kuinka näitä haasteita voidaan varhaiskasvatuksessa lähteä tukemaan. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keräämiseen käytettiin kirjoitelmapyyntöä, joka lähetettiin yhteistyöpäiväkotiin sähköisen Webropol-työkalun avulla. Kirjoitelmapyyntöön vastasi viisi varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan lasten tuen tarpeita aiheuttavat haasteet tunne- ja vuorovaikutustaidoissa, kognitiivisen toiminnan säätelyssä, puheen- ja kielen kehityksessä, motorisissa taidoissa ja aistisäätelyssä. Näitä haasteita varhaiskasvatuksessa tuetaan esimerkiksi strukturoidulla päiväjärjestyksellä, jakamalla lapsia pienryhmiin sekä antamalla lapsille positiivista palautetta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lasten tuen tarvetta aiheuttaa hyvin moninaiset syyt. Eniten tuen tarvetta aiheuttaviin kasvun, kehityksen ja oppimisen haasteisiin, oli pohdittu paljon menetelmiä ja toimenpiteitä, joilla lasta tuetaan.